مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۲۵۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۶۹۵
چند روز دیگر تمام شهر پر می شود از کاغذهای مچاله شده و زیرپا له شده و بیلبوردهای شهری هم فریاد میزنند: «به من رأی دهید.»
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مروری بر هزینه های حضور در انتخابات مجلس
برای هر صندلی در بهارستان چقدر باید بسلفی؟
مجله خبری لحظه نما:چند روز دیگر تمام شهر پر می شود از کاغذهای مچاله شده و زیرپا له شده و بیلبوردهای شهری هم فریاد میزنند: «به من رأی دهید.» پوسترهای کوچک و بزرگ. ماشینهایی که با پوستر و پرچم و شعار، اسپرت شده اند و آهنگهایی که فقط دم انتخابات می توانی با صدای بلند گوش کنی، میتینگ ها، همایش ها، کارناوال های خیابانی، اجاره کردن بیلبورد و خرج کاغذ و سی دی و شیرینی و چای و شام و نهار ستاد، بخشی از خرج های هنگفت کسانی است که می خواهند به مجلس بروند؛ اما فکر می کنید هزینه این بریز و بپاش ها چقدر می شود؟

در ایران تبلیغات انتخاباتی هنوز به سنتی ترین و پیش پا افتاده ترین شکل ممکن انجام می شود. هرچند شاید فرصت یک هفته ای تبلیغات، راه دیگری را برای نامزدهای انتخاباتی باز نگذارد. چسباندن پوستر کاندیداها با شعارهای جذاب و شاعرانه روی در و دیوار شهر، بنرهای تبلیغاتی بزرگ در محل ستاد انتخاباتی و برخی نقاط شهر، سخنرانی در مساجد و دانشگاه ها و نشستهای انتخاباتی با اصناف و اقشار مختلف اجتماعی فعالیت هایی است که هر ستادی در ایران آن را انجام می دهد. البته قبل از موعد مقرر تبلیغات هم به بهانه های جورواجور همایش هایی برگزار میشود تا دلیلی شود برای نشان دادن نامزد مربوطه از قاب رسانه ها. این روزها هم که نشستها و همایش ها با موضوعات روز از جمله شرایط سیاسی، اقتصادی، مسائل پیش روی دیپلماسی و ایران پساتحریم برگزار می شود. کاندیداها هم به عنوان افرادی صاحب نظر، شعارها و برنامه های انتخاباتی شان را در لفافه و جوری که خیلی واضح تبلیغ نشود، اعلام می کنند.

بفرمایید شام
ملاقات با بزرگان و افراد تاثیرگذار و مرجع محلی و بومی، شرکت در مراسم های عزا و عروسی در حوزه های انتخابیه، عیادت بیماران در بیمارستانها، دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان، احوال پرسی از هنرمندان و ورزشکاران، سرکشی به سرای سالمندان و کودکان بی سرپرست کارهایی ست که همیشه به عنوان نمادی از مردمی بودن است و نامزدها آنها را به هیچ وجه از قلم نمی اندازند. در روستاها و شهرهای کوچک، تبلیغات نامزدهای انتخابات به صورت رو در رو و برگزاری نشستهای خصوصی در منازل رؤسای قبایل انجام می شود اما در مناطق شهری از جمله تهران تبلیغات انتخاباتی عمدتا به شکل پخش تراکت، پوستر، ارسال پیامک و شرکت در مجالس صورت می گیرد.

ای لیست همه بهانه از توست
بهترین حالت برای رفتن به مجلس، قرار گرفتن در یکی از لیست هاست. لیست ها و ائتلاف های دم انتخاباتی همه اش براساس سلایق سیاسی و اهداف مشترک نیست. بعضی وقتها هم نامزد مورد نظر خیلی رک می گوید برای اینکه هزینه های تبلیغات انتخاباتی ام سرشکن شود به دنبال قرار گرفتن در یک لیست هستم. لیست ها از یک لحاظ شبیه به نامزدهای سرشناسی عمل می کنند.

به این صورت که افرادی به دلیل علاقه شخصی یا منفعت اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی بخشی از هزینه های تبلیغات را به گردن می گیرند. هدیه کردن کاغذ خام، برعهده گرفتن چاپ و در اختیار قراردادن منازل و ساختمان ها به ستادهای تبلیغاتی اتفاقی است که برای اکثر سلبریتیهای سیاسی رخ می دهد. در ستادهای ائتلافی هم با توجه به اینکه ستاد، مرتبط با یک گروه است و قدرت بیشتری درآنجا جمع شده است کمکهای بیشتری هم به آنها میشود ولی همه اینها دلیل نمی شود که نامزد مربوطه دستش را درون جیب مبارک نکند. شیوه های تبلیغاتی مدرن باعث شده بعضی نامزدها هم با ارسال پیامک و ارائه شماره حساب، مردم را به کمک به ستاد انتخاباتی خود و تامین هزینه های تبلیغاتی دعوت کنند. هزینه های تبلیغات، ارتباط مستقیمی با شهر نامزد مربوطه دارد. فرد از یک شهر کوچک باشد یا بزرگ در هزینه ها خیلی تاثیر دارد. ممکن است در یکی از شهرهای استان، نامزدی بتواند با ۳۰ میلیون تومان بهترین تبلیغات ممکن را انجام دهد و در یک حوزه انتخابیه دیگر در همان استان این هزینه به ۳۰۰ میلیون تومان برسد. طبیعتا ناشناس ها بیشترین نیاز به تبلیغات را دارند. نامزدهای باسابقه یا شناس بین مردم معولا ابزارهای بیشتری برای خودنمایی در اختیار دارند و همین کار را برای تازه واردها سخت می کند.

آخرش چند بدیم؟
به طور میانگین برای چاپ بنر حداقل متری پنج هزار تومان هزینه لازم است و قیمت چاپ تراکت روی کاغذهای معمولی هم برای هر پنج هزار عدد ۲۰۰ هزار تومان می شود. به عنوان مثال در تهران برای هر محله، روزانه یک سری تراکت پخش خواهد شد که این آمار در محله های مرکزی و شلوغ، دو سه برابر است. البته تراکت های تبلیغاتی انتخابات های مجلس همیشه یک خصوصیت ثابت دارند و آن هم این است که پشت تصویر و شعار نامزد انتخاباتی یک تقویم سال جدید دیده می شود که این هم از خصوصیات برگزاری انتخابات در اسفند ماه است و هر چهارسال یک بار باعث میشود تقویم رایگان شهروندان تأمین شود. این تقویم های رایگان هم هر ده هزارتایش حدود ۲۰۰ هزار تومان برای ستاد انتخاباتی آب می خورد. بعضی سایت ها هم با فروش فایل های لایه باز طراحی پوستر و بنر انتخاباتی کار را بیش از اینها راحت کرده اند. طرح های لایه باز به صورت تکی و پکیجی به فروش می رسد که قیمت آن هم از ۳ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان متفاوت است. همه این خرج ها باعث شد تا بعضی نماینده ها به فکر وام تبلیغات انتخاباتی بیافتند. برخی نمایندگان مجلس هم پس از بحث های فراوان در مورد ورود پول های شبهه دار به انتخابات آن را بهانه کردند و به دولت پیشنهاد دادند برای جلوگیری از ورود این پول ها، به نامزدهای انتخاباتی وام بدهند. اما رئیس کمیسیون بودجه مجلس بارها خبر وام انتخاباتی را تکذیب کرده است و می گوید به هیچ وجه وامی به این عنوان وجود ندارد و هیچ گونه وامی برای تبلیغات انتخابات به کاندیداها ارائه نمی شود.
جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
انتشار یافته: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
1
مطلب خوندنی و جالبی بود ممنون.
نام:
ایمیل:
* نظر: