مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید: ۱۱۴۰
چگونه ورزش را شروع کنیم؟ وقتی هوا خوب می شود و روزها هم بلندتر می شود، بحث ورزش کردن هم بین ما داغ تر می شود!
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مجله خبری لحظه نما:وقتی هوا خوب می شود و روزها هم بلندتر می شود، بحث ورزش کردن هم بین ما داغ تر می شود! اینکه چه ورزشی بکنیم و چه زمانی این کار را انجام دهیم، سوال همیشگی ماست اما قبل از همه این ها ما به قدرت اراده ای احتیاج داریم که از زمین بلندمان کند و تا دم باشگاه برساندمان!

چه ورزشی بکنیم؟
وقتی بچه بودیم می گفتند هرکس کلاسی ژیمناستیک برود، قدش کوتاه می ماند. بزرگتر که شدیم، گفتند والیبال بازی نکنید؛ چون دستتان پهن می شود. بسکتبال هم مناسب نبود؛ چون اگرتوپش توی دماغ کسی می خورد، دیگر دماغش، دماغ نمی شد. شنا هم بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر داشت، بس که چیزهای ناجور توی آب استخرها پیدا می شد. طناب زدن و بپر بپرهم که اصلا وابدا توصیه نمی شد. میماند پینگ پونگ که میزو دم ودستگاه می خواست و بدمینتون که مدام توپ هایش این ور و آنور سربه نیست می شد. اوضاع اصلا مثل حالا نبود که بچه ها را به ورزش کردن تشویق کنند. اول و آخرهفته دو ساعت تربیت بدنی داشتیم که آن هم اگر باران می آمد، توی کلاس می ماندیم و نقاشی می کشیدیم و به بچه های رشت و انزلی که مدام باران داشتند، حسودی می کردیم. این شد که وقتی سال دوم لیسانس سرکلاس تربیت بدنی گفتند که باید یکی از رشته های ورزشی را انتخاب کنیم، رفتیم و پشت میزشطرنج نشستیم. خدا را شکر این روزها همه چیز فرق کرده است: حتی ما که تنها ورزش مان این بود که موقع درس خواندن راه برویم و بلند بلند کتاب ها را برای خودمان بخوانیم تا حفظ بشویم هم فهمیده ایم که ورزش چیز که نه کار خیلی مهمی است ! اما از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان، هنوز هم نمیدانیم که کدام ورزش بهتر است و زودتر جواب می دهد! به خصوص اینکه تازگی ورزش هم مثل خیلی چیزهای دیگر مد می شود. برای چند سالی اسم یک ورزش سر زبان ها می افتد و همه سراغش می روند و بعد یک ورزش دیگر توی بازار گل می کند و دوباره همان آش و همان کاسه. ظاهرا تنها چیزی که هیچ وقت از مد نمی افتد، پیاده روی است. برای پیاده روی هم فقط باید مسیر مناسبی را پیدا کرد که خیلی خوش منظره نباشد. به هرحال بهار است و آدم بیشتر دلش میخواد زیر سایه درخت ها لم بدهد و گل و بلبل تماشا کند تا سه ماه بعد وزیر تیغ افتاب تابستان به خود ش نگوید "هوای باغ نکردیم و دورباغ گذاشت !"

چه زمانی ورزش کنیم؟
شما هر ساعتی را که برای ورزش کردن انتخاب کنید، بهانه ای برای ورزش نکردن توی همان ساعت هم پیدا میشود. میگویید نه؟! پس نگاه کنید! کله سحر که اصلا نمی شود. ادم خوابش می اید. از قدیم هم گفته اند که هر پنج دقیقه خواب اضافه سرصبح به اندازه ۶ ساعت خواب شبانه می چسبد. تازه آن ساعت وارونگی هوا هم در اوج است و مصرف هوای اضافه اگر پیدا بشود که نمی شود، اصلا برای شش و دل و جگر آدم ضرر دارد ! طرفهای هشت صبح هم که کلی کار سر همه ریخته است. یک نفر باید بدود برود بانک، یک نفر باید بچه ها را بگذارد مدرسه، چند نفری هم باید خودشان را سرکار برسانند و کارت بزنند. کسی وقت سر خاراندن ندارد، چه برسد به ورزش کردن ! ساعت ۱۲ تا یک هم که اسمش رویش است، وقت نهار است و با شکم پر هم که ورزش کردن اصلاکار درستی نیست. می ماند ساعت ۵ به بعد که آدم خسته و کوفته تازه برگشته و باید دستی به سر و روی خانه بکشد و شامی بار بگذارد و کارهای فردا را راست وریست کند. فرض کنیم که یک نفر بخواهد ساعت ۹ شب به بعد ورزش کند که آن هم عملا غیرممکن است. اولا که اگر ورجه و ورجه کند، صدای همسایه پایینی درمی آید و اگر قصد باشگاه رفتن داشته باشد، با احتساب نیم ساعت رفت و نیم ساعت برگشت و یک ساعت ورزش و یه ربع دوش و خشک کردن موها عملا ساعت می شود یازده شب؛ خودمانیم توی این زندگی شلوغ و فشرده شهری اصلا وقتی برای ورزش پیدا می شود؟ بیخود نبود که قدیم برای پر کردن اوقات فراغت بچه ها آنها را تابستانها کلاس ورزشی ثبت نام می کردند و زمستان ها توی خانه نگه می داشتند. اصلا چرا راه دور برویم، اگر ورزش کردن و کار کردن یا ورزش کردن و درس خواندن با هم جور می شد که به یک عده ورزشکار حرفه ای نمی گفتند و بابت دویدن و پریدن بهشان حقوق نمیداد حالا دیدید همیشه بهانه ای برای ورزش نکردن پیدا می شود، هنر این است که بتوان بهانه ای برای ورزش کردن پیدا کرد.

با چه کسی ورزش بکنیم؟
ورزش کردن تنهایی هم خوب است و گاهی خیلی هم می چسبد، اما بهتر است که آدم «پا» داشته باشد، یعنی یک نفر باشد که با ادم بدود، شنا کند و رکاب بزند. این طوری ادام انگیزه می گیرد و بیشتر ادامه میدهد. البته پا هم باید مناسب باشد، یعنی پای ورزشی آدم باید به خود آدم بخورد. مثلا فرض کنید که پای شما خیلی قوی تر و سریع تراز شما باشد. موقع دویدن مدام از شما جلو بیفتد و هی پشت سرش را نگاه کند و داد بکشد که «د بدو چرا این قدرشلی ؟!» خب آدم با این پا بعد از دو روز افسردگی می گیرد و کلا وامیدهد. یا مثلا فرض کنید که پای آدام اساسا با اصل قضیه مشکل داشته باشد؛ مثلا شما با کسی که از آب می ترسد بروید کلاس شنا. به این ترتیب که وقتی شما جلسه پنجم هستید و دارید کرال پشت می روید آن بنده خدا لب استخر نشسته و دارد گرمی و سردی آب را با انگشت شست پای چپش اندازه می گیرد و هر دو روز یک بار هم بهانه ای می آورد که رای شما را کلا بزند. خلاصه پای ادم باید به خود ادم بخورد. نه خیلی از ادم جلو بیفتد و فقط صدای هوارکشیدنش بیاید و نه انقدر عقب بیفتد که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نباشد: بنابراین ورزش همان قدر که به کفش خوب احتیاج دارد، پای مناسب هم می خواهد . حالا یک پا، دوپا که خوب است، چهارپا عالی است اما هزارپا که بشود واقعا محشر است.

چرا ورزش کنیم؟
من هم مثل شما فکر میکنم بهتر بود این آخرین بخش مطلب قبل از سه مورد قبلی اورده میشد؛ چون به هرحال آدم تا نداند چرا باید ورزش کند اصلا سراغ نوع و زمان ورزش نمیرود. اما در واقع خیلی از ما می دانیم که چرا باید ورزش کنیم. آن قدر میدانیم که می توانیم درباره اش یک انشای ۵ صفحه ای بنویسیم، اما بیشتر وقت ها دلایل ورزش کردنمان پشت یک خروار بهانه برای تکان نخوردن پنهان میشود شاید یک دلیلش این باشد که ما از همان بچگی عادت نکردیم تا بخشی از وقتمان را هم برای ورزش کردن کنار بگذاریم ورزش برای ما با یک سرگرمی لوکس بود یا وسیله ارزان قیمت پرکردن اوقات فراغت و تا روزی که دردهای مفصلی به سراغمان نیاید یا از وحشت اینکه چرا سوخت و ساز بدنمان آنقدر پایین آمده که با خوردن یک لیوان آب هم چاق می شویم خوابمان نبرد، سراغ ورزش نمیرویم . ما یک شبه می خواهیم عادتهای یک عمر زندگی را تغییر بدهیم کاری را شروع کنیم که همیشه یک جوری از زیرش درمیرفتیم و حالا به نقطه ای رسیده ایم که نه راه پس داریم و نه راه پیش، هرکسی چرایی خودش را برای ورزش کردن دارد و البته بهانه های خودش را برای ورزش نکردن . آدمهای مختلف زمانهای متفاوت و شکلهای گوناگونی از فعالیت بدنی را دوست دارند اما مهم این است که بدانیم بدن ما برای قوزکردن پشت لپ تاپ و تایپ کردن آفریده نشده است. ما را در نهایت توازن و تقارن خلق نکرده اند تا فقط انگشت شستمان را روی صفحه گوشی تکان بدهیم و مدام جلوی تلویزیون دراز کشیده باشیم. بهتر است از همین امروز ورزشکار بشویم قبل از اینکه روزگار ما را ورزشکار کند.
جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: