مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۱۶۳۰
ایده برنامه مشهور «Match of the Day» این روزها در شبکه ورزش پیاده می شود.
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مجله خبری لحظه نما:از خندوانه تاجیمی فالن و از مهران مدیری  تا یک شوی تلویزیونی شبانه در هندوستان، موضوع کپی کاری در رسانه ملی بار دیگر در طول تعطیلات نوروز مورد توجه شبکه های اجتماعی قرار گرفت. مرور انچه در کنداکتور روزانه یک سال اخیر رسانه ملی گذشته، نشان میدهد اساسا برنامه سازها در این رسانه، علاقه زیادی به تکرار کردن الگوهای پیاده شده در شبکه های خارجی دارند. این رفتار، موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. گروهی معتقدند استفاده از ایده های سرگرم کننده خارجی ها تصمیم ناخوشایندی نیست وگروهی اعتقاد دارند که صداوسیما باید خلاقیت بیشتری از برنامه سازهایش طلب کند. شاید کپی برداری و اجرای نعل به نعل یک برنامه از نسخه خارجی اش، قابل توجیه باشد اما در ماههای اخیر برنامه هایی روی آنتن تلویزیون رفته اند که کپی برنامه های تولید داخلی به شمار می روند. ۱۷ سال بعد از آنکه عادل فردوسی پور با ایده برنامه های انگلیسی و آلمانی برای پوشش رقابتهای لیگ، نود را تولید کرد و صاحب یکی از موفقیترین برنامه های صداوسیما شد، حالا در شبکه ورزش، تلاش برای تکرار آیتمهای برنامه او ادامه دارد. تلاشی که در همه این سالها بارها به شکست ختم شده و بعید به نظر می رسد این بار هم پایان بهتری داشته باشد. حتی با وجود همه حواشی پررنگی که با اصرار مجریان برنامه خلق می شوند تا این شوی تلویزیونی به قیمت قراردادن چهره های سرشناس فوتبال روبه روی هم توجه به دست بیاورد.

سرپوش سرعت
در اولین روزهای آغاز برنامه نود، هنوز امکانات سخت افزاری لازم برای پوشش روزانه مسابقه های لیگ وجود نداشت و به همین خاطر بود که در نهایت یک روز وسط هفته، برای پخش این برنامه تلویزیونی فوتبالی در نظر گرفته شد. ایده برنامه مشهور «Match of the Day» این روزها در شبکه ورزش پیاده می شود. حالا که هایلایت بازیها درست در پایان هر مسابقه روی اینترنت در دسترس هستند و به لطف رسانه های دیجیتال، مخاطبان فوتبال به شکل ثانیه ای از تحولات مسابقه های لیگ باخبر می شوند، روی انتن بردن برنامه در شب همه مسابقه های لیگ دیگر کار چندان دشواری به نظر نمی رسد. این رویکرد اما تا زمانی قابل تحسین خواهد بود که محتوای برنامه، قربانی فرم سریعش نشود. در «شبهای فوتبالی» مخاطب بارها با گزارش های ناقص از شهرستان ها و ضعف در بخشهای تولیدی برنامه روبه رو شده است. ضعف هایی که قرار است سرعت روی آنها سرپوش بگذارد اما ابدا قابل انکار به نظر نمیرسند.

آمار کجاست؟
برگزاری مسابقه پیام کوتاه، حالا دیگر یکی از اعتیادهای جدی برنامه های تلویزیونی در رسانه ملی را می سازد. بسیاری از برنامه ها در مرحله پیش تولید، قبل از هر چیز به نظرسنجی پیامکی فکر می کنند و روی آن تاکید ویژهای به خرج میدهند. تا چند سال قبل، نود اولین برنامه زنده تلویزیون بود که چنین نظرسنجی هایی را برگزار می کرد اما حالا تقریبا هیچ برنامه زنده ای وجود ندارد که مخاطبانش را در معرض این نوع از نظرسنجی قرار ندهد. شب های فوتبالی نیز از همان اولین شبهای پخش شدن، نظرسنجی هایی را برگزار می کند که عموما قرار است بهترین مربی، تیم یا بازیکن هفته را تعیین کنند. نکته جالب در مورد این نظرسنجی، شاید این باشد که تقریبا هیچوقت آمار دقیق شرکت کننده های آن اعلام نمی شود و مجریان برنامه تنها به ارائه درصدها اکتفا می کنند. درصدهایی که در چند مورد، از عدد ۱۰۰ نیز عبور کرده اند!

آنالیز استثنایی
 در کنار نظرسنجی پیامکی، بخش آنالیز مسابقه های لیگ، یکی دیگر از بخشهایی به شمار میرود که پیشتر در نود دیده شده و حالا در شبهای فوتبالی نیز پیاده می شود. انالیز مسابقه های لیگ در شبهای فوتبالی عموما بسیار کوتاه است و تنها به چند کار گرافیکی ساده خلاصه می شود. در این برنامه روش دیگری نیز برای تجزیه و تحلیل لیگ برتر وجود دارد و آن برقراری ارتباط تلفنی با پیشکسوتان فوتبال است. هر کدام از این پیشکسوت ها قرار است درباره یک بازی که در طول روز برگزار شده نظر بدهند اما این ارتباط ها غالبا این باور را به ذهن متبادر می کند که بسیاری از این چهره ها، اصلا مسابقه را تماشا نکرده اند و فقط گلهای بازی را دیده اند. پرسینگ، پلن بی و شرح گل ها، کلمه های تکراری برای ساخت یک تحلیل کاملا پیشکسوتانه از بازیهای لیگ را تشکیل می دهند.

سوالی که تکرار میشود.
«نظر شما درباره عادل فردوسی پور چیست؟»، مجری های برنامه شب های فوتبالی که در طول نوروز نیز با نام «نوروز فوتبالی» روی آنتن می رفت، اصرار زیادی به پرسیدن این سؤال از بخشی از مهمان هایشان داشتند. انها اصرار زیادی به خرج دادند تا از چهره هایی دعوت کنند که مدتهاست جایی در برنامه تلویزیونی نود ندارند. از مایلی کهن تا قلعه نویی، این برنامه نه تنها به افرادی که رابطه خوبی با مجری و تهیه کننده نود ندارند تریبون تقدیم کرد، بلکه حتی با پرسیدن سؤال مستقیم در مورد عادل، شرایط انتقاد از این چهره را روی آنتن برنامه نیز فراهم آورد. بعید به نظر می رسد که بین دعوت از این چهره ها و سؤال پرسیدن در مورد عادل فردوسی پور، رابطه مستقیمی وجود نداشته باشد. ظاهر دست اندرکاران تولید این برنامه خودشان را رقبای جدی نود میدانند و همین بهانه، کافی است تا در روزهای تعطیلی نود و پخش روزانه نوروز فوتبالی، دست  از هیچ تلاشی برای کنایه زدن به فردوسی پور برندارند.

باور کنیم؟
مدتی بعد از انتخاب ترکیب بهترین های بعد از انقلاب فوتبال ایران در برنامه نود که بازتاب های بسیار زیادی داشت. نوروز فوتبالی نیز تصمیم گرفت بهترین های لیگ برتر در سال ۹۴ را به نظرسنجی بگذارد. تقریبا در همه پست های این نظرسنجی، گزینه هایی حیرت انگیز دیده می شدند که حضورشان، تردیدهایی را در مورد نوع نگاه کارشناسانه در این برنامه رقم زد. در پست هافبک دفاعی، چهره هایی مثل ابراهیم صادقی یا مگنو باتیستا دیده می شدند اما هیچ خبری از کمال کامیابی نیا  و احمد نوراللهی نبود تا این طور به نظر برسد که این برنامه تلاش می کند مخاطبان استقلالی منتقد نود را جذب کند. قرار گرفتن خالد شفیعی در فهرست دفاع های منتخب سال و شرکت دادن حسن بیت سعید در پست هافبک چپ، بخشی از شاهکارهای دیگر برنامه ای بود که در آنتن طلایی نوروز فرصت ایده آلی برای جذب مخاطب داشت اما این فرصت را صرف کپی برداری از برنامه های دیگر و نمایش روابط نه چندان دوستانه با این برنامه ها کرد.

جنجال سازی
اظهارنظر صریح امیر قلعه نویی علیه سید مهدی رحمتی و واکنش تند اینستاگرامی این گلر، دستپخت آخرین قسمت از برنامه نوروز فوتبالی بود. برنامه ای که قرار بود به عنوان یک شوی شاد در روز سیزدهم فروردین روی انتن برود اما جنجالهای چهاردهم فروردین در صفحه اول روزنامه ها را خلق کرد. شاید در روزهای فاصله گرفتن نود از حواشی، عجیب نیست که این برنامه تلویزیونی در شبکه ورزش از فرصت پرداختن به حواشی برای بیشتر دیده شدن استفاده کند؛ اما مشکل بزرگ شب های فوتبالی، همچنان عدم تعادل بخش های پوشش همزمان حوا شی و لایه های فنی دارد، برنامه ای که توامان به کپی کاری و انتقاد از عادل فردوسی پور ادامه میدهد. برنامه ای که مجریانش با ژست سؤال های جدی، از هوتن قلعه نویی درباره رستوران ایتالیایی اش می پرسند!

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: