مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۲۰۰۲
رمز و راز پشت استیج!
گزارشی از وضعیت برگزاری کنسرت در ایران و راه و روش های درآمدزایی از آن
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مجله خبری لحظه نما:از آغاز سال ۹۵، به رسم چند سال اخیر کنسرت گذاران و تهیه کنندگان موسیقی به تکاپو افتاده اند تا در فاصله عید و ماه محرم بتوانند روی دست هم بلند شوند و آمار تعداد برگزاری کنسرتهای شان را بالا ببرند و به عبارتی رکورد هم را بزنند. در این میان خواننده ها هم آستین ها را بالا زده اند و مشغول تمرین اجراهای قبل ماه رمضان و در عین حال سرگرم تکمیل آلبوم های جدیدشان هستند تا قبل از ماه رمضان در بازار منتشرشان کنند و بعد از این ماه تور کنسرتهای تابستانی شان را به بهانه آلبوم جدیدشان راه بیاندازند. اما سؤال اینجاست؟ چه کسانی در این ترافیک عجیب و غریب کنسرتهای پشت سر هم در تهران و شهرستانها به سالن ها می روند؟ چه کسانی حاضرند مبالغ بالایی را برای خرید بلیت کنسرت بی کیفیت فلان خواننده هزینه کنند؟ مدت زمان زیادی است که این جمله نقل محافل اکثر فعالان عرصه موسیقی شده: «پر نمی کنه».

حالا دیگر تقریبا همه می دانند که تنها چند خواننده وجود دارند که به راحتی می توانند سالنهای کنسرتشان را بدون اینکه بلیتهایشان را رایگان به دوستان و نزدیکان یا حتی ارگانها بدهند، پر کنند. خوانندگانی مثل «سیروان خسروی»، «بنیامین بهادری»، «بابک جهانبخش»، «محسن یگانه»، «امید حاجیلی»، «محمد علیزاده» و «رضا یزدانی». این روزها وقتی به سایتهای فروش بلیت کنسرت سر میزنید حتما روی پوستر آنها مهر سالاد اوت را می بینید. خوانندگانی که تنها با گذشت چند روز بعد از اعلام فروش بلیتشان سالنهای دو هزار نفری را با تعداد سانس های بالا به راحتی پر می کنند: اما رمز موفقیت آنها چیست؟ کیفیت بالای اجرایشان یا تبلیغات هدفمندشان؟ بسیاری از مخاطبان حرفه ای موسیقی اعتقاد دارند که حتی همین خواننده های به اصطلاح بفروش در کنسرتهای شهرستان شان آنچنان که از آنها توقع می رود برای کارشان مایه نمی گذارند و اغلب قطعات شان را سرسری میخوانند و می روند. در مقابلش خواننده ها هم میگویند کیفیت سالنهای شهرستانها آنقدر پایین است که ناخودآگاه کیفیت اجرا پایین می آید. در ابتدا قصد داشتیم با تهیه کنندگان باسابقه موسیقی در این باره صحبت کنیم و به قولی به آسیب شناسی این موضوع بپردازیم، اما جالب اینجاست که وقتی موضوع را با چند تهیه کننده در میان گذاشتیم همه شان از صحبت در این باره سرباز زدند و به نوعی ما را پیچاندند. در نهایت به این فکر افتادیم که با چند خواننده مطرح این روزها صحبت کنیم اما حرفهای آنها هم انقدر بی پرده نبود که بتوانیم چند و چون ماجرا را در بیاوریم ونه آنقدر دار لفافه که چیزی دستگیرمان نشود.

امید حاجیلی، همه چیز دست خواننده نیست
تقریبا دو هفته طول کشید تا بلیت های هر دو سانس اجرایش در سالن نمایشگاه بین المللی به فروش برساند و این زمان برای پر کردن سالن کنسرت یک خواننده پاپ زمانی تقریبا خوب به حساب می آید. حاجیلی به دلیل موسیقی ریتمیکش همیشه یکی از افرادی بوده که بلیت شده  کنسرت هایش سریعا به فروش رسیده یا به اصطلاح سلد اوت شده. اوروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه دو سانس اجرا در تهران دارد و با وجود اینکه چند روز به اجرای او مانده دیگر هیچ صندلی خالی ای در سالن برای مخاطبانش نمانده.

وقتی از او میپرسیم چرا وضعیت کنسرتها به این شکل درامده؟ چــرا بلیتها فروش نمیرود و فقط چند خواننده هستند که غم این موضوع را نمی خورند، اینطور جواب میدهد: «همان طور که برگزاری کنسرتهای متعدد می تواند به زیادتر شدن مخاطبان یک خواننده کمک کند همان طور هم می تواند از تعداد مخاطبان یک خواننده کم کند یا به عبارتی ریزش مخاطب را به همراه بیاورد. مساله هم فقط در کیفیت اجرا است. یعنی شما اگر یک کنسرت با کیفیت برای مخاطب تدارک ببینی دفعه بعد همان مخاطب به دوستان و آشنایان خودش هم پیشنهاد می کند که به کنسرت فلان خواننده برود. تبلیغات مردم به شدت می تواند روی دوام یک خواننده در اجرای کنسرتهایش (مخصوصا در ترافیک کنسرتها که این روزها شاهدش هستیم) تأثیرگذار باشد. چون با وضعیت تبلیغاتی که در حوزه موسیقی و به خصوص کنسرتها وجود دارد تبلیغات کلامی و دهان به دهان نقش عمده ای را در پر کردن سالن یک خواننده ایفا میکند. همان طور که میدانید الان با هزینه های بالای تبلیغات شهری، خیلی ها به صرفشان نیست که چنین پول هایی برای تبلیغات هزینه کنند. الان به غیر از یکی دو نفر شما بیلبوردی برای تبلیغ کنسرت در شهر نمی بینید. خیلی ها دوست دارند که به کنسرت بروند ولی به دلیل عدم تبلیغات صحیح اصلا خبردار نمی شوند که چه خواننده ای در چه زمانی کنسرت دارد».

در اخر وقتی از او می پرسم اگر روزی کنسرتهای خودت سلد اوت نشود چه می کنی؟ می گوید:" همه چیز دست خواننده نیست. من فقط تلاشم را می کنم که کسی از سالن کنسرتم ناراضی بیرون نرود و پولی که بابت ان شب می گیرم حلال باشد».

بهزاد عمرانی کنسرت در ایران حساب و کتابی ندارد.
بهزاد عمرانی، خواننده و سرپرست گروه تازه به شهرت رسیده «بمرانی» است که در دسته به اصطلاح تلفیقی ها جا می گیرد. این گروه تا امروز در سالن های کوچک ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفره اجرا داشته اند و حالا برای اولین بار قرار است روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی اجرا داشته باشد. تا این لحظه که تنها دو روز از زمانی که بلیت فروشی شان آغاز شده گذشته، نزدیک به یک چهارم سالن اجرایشان پر شده و پیش بینی می شود که تا روز اجرا درصد زیادی از بلیتها به فروش برساند. با این وجود خودش خیلی آمار دقیقی از وضعیت فروش بلیت ها ندارد و میگوید که اهل چک کردن وضعیت فروش نیست: «راستش امار دقیق ندارم ولی مثل اینکه روند خرید بلیت خوب پیش رفته. این اولین اجرای ما در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی است و چیزی که برای خودمان جالب است این است که ما پنج سال پیش در یادمان اقای محمد نوری قرار بود در آن سالن آهنگ کهکشان عشق را اجرا کنیم. یادم است که همه خواننده های دیگر اجراهای شان تمام شد و وقتی نوبت ما شد اجازه ندادند اجرا کنیم. آن زمان برایمان خیلی سنگین تمام شد و الان جالب است که بعد از پنج سال قرار است اجرای اختصاصی خودمان را در آن سالن داشته باشیم. این یک تسویه حسابی است که از ان زمان روی دل مان مانده بود و الان هم قصد داریم همان آهنگ را با همان تنظیم روی استیج اجرا کنیم».

از او میپرسم گروه بمرانی هم اگر نتواند سالن را پر کند مثل بعضی از کنسرت گذاران پاپ، بلیت ها را مجانی به دوست و آشناها و... می دهد: «ببین ما تا حالا به این روز نیفتاده ایم ولی اگر یک زمانی دیدیم سالنمان خالی مانده ممکن است این داستان ها زوم نیستیم. مسلما اگر سالن پر باشد ادم خیلی خوشش می اید ولی اگر این اتفاق هم نیافتد می رویم اجرا می کنیم دیگر حالا هر چقدر که می خواهد سالن خالی باشد. تبلیغات مان هم بیشتر در سایت ها و شبکه های مجازی است چون ما خیلی امکان تبلیغات شهری نداریم»

یکی از اتفاقات جالب ماه های اخیر سلداوت شدن بلیتهای دو کنسرت گروه پالت و علی زند وکیل در سالن همایش های برج میلاد بود که برای اولین بار اتفاق می افتاد. دو خواننده تلفیقی که تا پیش از این در سالن های کوچک اجرا می گذاشتند و توانایی برگزاری کنسرتهایی با جمعیت زیاد را نداشتند، در ماه های اخیر گوی سبقت را از خوانندگان پرطرفدار پاپ ربوده اند و این بار توانستند سالنی را به راحتی پر کنند که بسیاری از تهیه کنندگان باسابقه موسیقی برای پر کردن آن به زحمت می افتند. از بهزاد می پرسیم که وقتی دیدی امید نعمتی و علی زند وکیل توانستند سالن برج میلاد را پر کنند نگران این نشدی که مبادا سالن میلاد نمایشگاه را که ظرفیت بیشتری هم دارد نتوانی سالداوت کنی؟

«آنها ژانرشان عامه پسندتر است و مسلما از ما راحت تر سالن را پر می کنند اما شاید ما چون فضای موسیقی مان خیلی باب طبع همه نباشد نتوانیم خودمان را در رقابت با آنها ببینیم. البته کنسرت در ایران مقوله عجیبی است و هیچ حساب و کتابی ندارد. من واقعا هیچوقت تفهمیده ام که چطور یک کنسرت بدون هیچ تبلیغی خوب می فروشد و یک کنسرت با کلی تبلیغات بازهم فروش نمی کند. تازه ما یکی از بزرگترین مشکلات مان ساعت برگزاری اجرایمان است. آخر ساعت ۶:۳۰ روز یکشنبه کی می آید کنسرت؟ من نمی دانم آنهایی که بلیت خریده اند اصلا می توانند آن روز و ساعت از کارشان مرخصی بگیرند و به کنسرت بیایند یا نه»

فریدون آسرایی: سال 88 دوست نداشتم کنسرت بگذارم
فریدون آسرایی، خواننده ای است که سابقه طولانی در موسیقی ایران دارد و عملا جزو نسل دومی های موسیقی پاپ است. آسرایی بعد از انتشار آلبوم «عشق یعنی» بعد از سال ها توانست دوباره به اوج موفقیت شغلی اش برسد و تور کنسرتهایش را شروع کند. آسرایی هم مثل دیگر خوانندگان هم سبک و سیاقش این روزها در تکاپوی اجرای جدیدش در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی است. او درباره وضعیت کنسرتهای خودش و همچنین وضعیت اجراهای دیگر هم سبکانش چنین میگوید: «من تا حالا جایی نرفته ام که پر نشده باشد. البته به اطلاع رسانی و تبلیغات هم بستگی داشته مثلاً شهرستان هایی هستند که تازه یک روز یا دو روز قبل از اجرا اعلام میکنند که فلاتی قرار است بیاید اینجا کنسرت بگذارد، در حالی که هنوز حتی یک پوستر هم نزده اند. مثلا در کنسرت اردکانم به من گفتند که نمی توانیم تبلیغات محیطی داشته باشیم و فقط باید در فضای مجازی تبلیغ کنیم یا از طریق اس ام اس اطلاع رسانی کنیم. خب مسالما خیلی ها در شهرستانهای کوچک دسترسی به اینترنت ندارند. ما هم که اجازه نداریم طور دیگری تبلیغ کنیم. دست آخر همه این عوامل باعث می شوند که کنسرت گذار برای پر کردن سالن به مشکل بخورد. کنسرتها هم آنقدر زیاد شده و قیمت بلیت ها آنقدر بالاست که فقط عده ای خاص توان آمدن به کنسرت در ایران را دارند. شما حساب کن یک خانواده پنج نفره با درآمد معمولی، حتی اگر بخواهد بلیت یک جای معمولی سالن را بخرد باید حداقل 400 تا 500  هزار تومان هزینه کند. به همین دلیل کنسرت، تفریحی برای همه اقشار جامعه نیست و تازه مگر اقشاری که درآمد بالا هم دارند چقدر می خواهند در ماه کنسرت بروند؟ آیا اصلا کسی می تواند یا اصلا می خواهد بلیت همه کنسرتها را بخرد؟»
او بر خلاف امید حاجیلی شرایط پیش آمده در موسیقی و به خصوص کنسرتها را به دلیل پایین بودن کیفیت آثار موسیقی و کنسرتها نمیداند و اعتقاد دارد که: «این طوری نیست که شما کار خوب تولید کنید تا کنسرتتان پر شود. عوامل دیگری هم دخیل می شود و اتفاقا ان عوامل در پر کردن یا خالی ماندن سالن ها تاثیر بیشتری دارد. من در جشنواره فجر و چند مراسم دیگر جایزه بهترین آلبوم سال را گرفتم اما چرا این باعث نشده که کنسرتم پر شود؟ یا حداقل انطور که دلم بخواهد استقبال شود. در واقع میخواهم بگویم ساپورت تبلیغاتی عملا تاثیر بیشتری از کیفیت کاری شما در پر کردن سالن کنسرت دارد. الان بعد از این همه سالی که من میخوانم تازه بعد از برنامه شب کوک خیلی ها با چهره من آشنا شده اند و تا قبل از آن تنها صدای من را شنیده بودند. همین ها هم می تواند از دلایلی باشد که روی چهره شدن شما تاثیر بگذارد. تازه علاوه بر اینها کنسرتهای ارگانی هم برای خودش داستانی دارد. مثلا خیلی ها دوست ندارند من را برای اجرای ارگانی ببرند. ممکن است حتی آن ارگان بخواهد که من برای اجرا بیایم اما واسطه می گوید فریدون آن روز خودش کنسرت دارد و نمی تواند بیاید. اینها را به چشم دیده ام که می گوییم (می خندد). اینها همه هدایت می شوند و خیلی دست من و شما نیست. من که همیشه سعی کرده ام خودم را در یک جایگاهی نگاه دارم. نه خیلی بالا رفته ام و نه خیلی پایین، همیشه جایگاه خودم را داشته ام. حتی در مواقعی مثل سال ۸۸ اصلا دوست نداشتم حتی کنسرت بگذارم و همیشه تلاشم بر این بوده که موسیقی خوبی را تولید کنم تا مردم از کارم راضی باشند.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: