مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۱۲۱۳
کاهش استرس و اضطراب کنکور. کنترل اضطراب در چند قدمی کنکور. استرس دارم یا اضطراب دارم، کدام صحیح است؟!
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
کنترل اضطراب در چند قدمی کنکور
اضطراب، استرس، ترس یا نگرانی ؟
مجله خبری لحظه نما: شاید بارها درمورد اضطراب شنیده باشید، ولی به نظرم آمد که بار دیگر تعریف آن را با هم مرور کرده و به کاربردش فکر کنیم. گروه های مختلفی اضطراب، ترس، هراس و ... را معنا کرده اند، ولی معنای هرکدام از این عبارات از منظر روان شناسان متفاوت است. در زیر تعریف هرکدام از این عبارات از منظر روان شناسی بیان شده است:

 اضطراب (Anxiety): داشتن احساس نگرانی به خاطر مشکلی پیش بینی شده ای که هنوز اتفاق نیفتاده است.

استرس (StreSS):نوعی احساس نگرانی که قبل از وقوع حتمی یک موضوع به وجود می آید.
 
ترس (Fear): هیجانی برای فرار از خطر دارد و یا آسیب پیش روست.

 هراس (Phobia): ترسی از اشیاء یا موقعیتهایی که با هرگونه خطر واقعی نامناسب است.

نگرانی (Worry): تمایلی شناختی برای فکرکردن مداوم به یک مشکل و ناتوانی از رها کردن آن. گرچه اضطراب و استرسی علائم فیزیکی مشابهی دارند، ولی بسیاری از افراد تفاوت این دو مقوله را نمیدانند و گاه آنها را به جای همدیگر استفاده می کنند.

استرس دارم یا اضطراب دارم، کدام صحیح است؟!
 برای نشان دادن تفاوت این دو مفهوم مثالی میزنیم؛ درنظر بگیرید آزمون سنجش جامع شما یک هفته دیگر برگزار می شود و شما هنوز به درسی خاصی مسلط نیستید. شما در این روزها یک احساس نگرانی خفیفی را در خود حس کرده و بنابراین بیشتر مطالعه می کنید و تمرکز خود را روی یک درس می گذارید؛ درواقع این نگرانی همان استرس آزمون هفته دیگرشماست که وادارتان می کند بیشتر درس بخوانید. اما شخص دیگری را درنظر بگیرید که به خاطر همین آزمون، نگرانی زیادی پیدا کرده است؛ چون فکر می کند قرار است این آزمون را خراب کند، به همین دلیل احساس خطر می کند. این احساس خطر، ترسی نامیده می شود که باعث میشود فرد، گرفتار سردرد، احساس لرزش دست، تپش قلب، کاهش تمرکز و افزایش تعریق بدن شود. این نگرانی که همراه با علائم فوق است، اضطراب نام دارد. به این نکته کاملا توجه کنید که اضطراب موجب ناراحتی و کاهش انگیزه برای درس خواندن می شود؛ درحالی که استرس آزمون، باعث میشود برای موفقیت در آن، بیشتر تلاش کنید.

دوستی با استرس
 شما این را میدانید که خالق هستی، انسان و مابقی مخلوقات را برای هدف خاصی آفریده است. همین انسان زمانی که مسئله ای را در پیش روی خود می بینید، باید استرسی داشته باشد تا بتواند به آن پاسخ دهد. بسیاری از داوطلبان می گویند: «اگراسترس نداشته باشیم، بهتر درس میخوانیم.» درست است که استرس کمی نگرانی در فرد ایجاد می کند، ولی همیشه به ضرر ما نیست. همین که استرس باعث برانگیختگی و افزایش سرعت عمل شود، به شما کمک میکند تا سریع ترموضوع سوالات را بفهمید و سریع تر به آن پاسخ دهید. از این رو استرس را دوست داشته باشید و سعی کنید از آن بهره بگیرید و نتایج خود را بهبود بخشید.

 نکته: یادتان باشد تا زمانی که فعالیت مورد نظرتان را که به خاطر آن استرس دارید، انجام ندهید، نگرانی رهایتان نمیکند. شاید دویدن، تفریح کردن یا خوابیدن در ابتدا بتواند احساس نگرانی تان را برطرف کند، ولی در درازمدت به شما آسیب میزند .

تذکر: نگذارید استرستان تبدیل به اضطراب شود. زمانی که استرسی برای آزمون دارید، ولی آن را نادیده میگیرید و درس خواندن را به تعویق میاندازید، دیریا زود احساس درماندگی اضطراب به سراغتان می آید و روند مطالعاتی شما را به کلی نابود میکند.


رهایی از اضطراب
گذشته خود را مرور کنید. آیا درکل شما انسان مضطربی هستید یا نه؟ یعنی ببینید آیا برای هر فعالیت کوچک و بزرگ، احساس نگرانی تان به این اندازه است که درمانده یا ناراحت شوید؟ آیا برای هرازمون پیش روی خود، آن قدر نگران می شوید که درس خواندن را رها کرده و به جای آن گریه و زاری یا شکایت میکنید؟ اگر پاسختان مثبت است، پیشنهاد میکنیم سریعا به یک روان شناسی مسلط به حوزه های اضطراب مراجعه کنید تا در این فرصت باقی مانده تا کنکور بتوانید اضطراب تان را مدیریت کنید. همچنین برای رهایی از اضطراب می توانید تمرینهای مدیتیشن انجام دهید؛ یعنی چشمانتان را ببندید و سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید و فقط به تنفس خود فکر کنید، این کار را تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید و بکوشید به خود القا کنید که این اضطراب زودگذر است و حال شما سریع تر خوب می شود.

 روشهای نوین درمان اضطراب
 بهتر است پس از مشاوره با یک روان شناسی مسلط، درباره روشهای درمانی نوین اضطراب هم سوالاتی را بپرسید و یا به مراکزی که اضطراب را با بازخورد مغزی (Neurofeedback) و یا تحریک الکتریکی مغز(TDCS) درمان میکنند، مراجعه کنید. امروزه علوم اعصاب شناختی راه های سریع تر، کم خطرتر وکاربردی تری را در اختیار مردم قرار داده است تا بتوانند از آن برای ارتقای توانمندیهای و درمان مشکلات روحی خود بهره برداری کنند.

دسترسی پشت نقاب اضطراب اگر پس از مرورگذشته خود به این نتیجه رسیدید که احساس اضطراب فقط امسال به سراغ شما آمده است، احتمالا استرسی دارید، نه اضطراب و این استرس به دلیل وجود فشارهای روانی در این دوره زمانی و تنها برای کسب نمره بهتردرازمون ها به سراغ شما امده اند.

البته یادتان باشد تا با خوابیدن زیاد و مطالعه کم، استرستان را تبدیل به - .اضطراب نکنید
یک نوجوان با وجود جذابیتهای دیگر پیرامون خود و با وجود نیازهای دیگری که حس میکند، خیلی سخت می تواند مسیر یک ساله کنکور را طی کند. اما این را هم می دانم که هر رویایی، بهای خاص خود را دارد. هیچ فرد موفقی به آسانی به این جایگاه نرسیده است، هیچ دانشجوی ممتازی، مدرک خود را با خوردن و خوابیدن و ... نگرفته است. داوطلبان عزیز، به شما پیشنهاد میکنیم در این چند روز باقی مانده تا کنکور، با استرس آن بسازید و بیشتر از هر زمانی برای موفقیت خود تلاش کنید و درنهایت شاهد رضایت و آرامش درونی خود بلافاصله پس از کنکور باشید

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: