مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۱۱۱۹
خواننده ها و موزیسین ها به تصویری که قرار است روی جلد آلبومشان باشد، اهمیت زیادی میدهند و گاهی هزینه های زیادی هم برای اجرای طرح و ایده های خوب متحمل میشوند
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
 عکس شخصی و دیگر هیچ
چقدرحال چشات خوبه!
مجله خبری لحظه نما:در تمام دنیا خواننده ها و موزیسین ها به تصویری که قرار است روی جلد آلبومشان باشد، اهمیت زیادی میدهند و گاهی هزینه های زیادی هم برای اجرای طرح و ایده های خوب متحمل میشوند و در نهایت این را میدانند که خروجی کارشان نشان دهنده کیفیت، بها و ارزشی است که برای کارشان قائلند، اما متاسفانه در ایران این موضوع آنچنان که باید برای خواننده ها اهمیت ندارد.اکثر خواننده های ایرانی تنها به یک عکس خوب بسنده می کنند که ممکن است هیچ ربطی هم به محتوای اثرشان نداشته باشد. اگر به یکی از سایتهای دانلود و پخش موسیقی سربزنید به راحتی متوجه می شوید که برای بیش از ۹۰ درصد خواننده ها فقط مهم این است که صورتشان در کاور آهنگ مشخص باشد. گاهی صورتهای خندان آنها را در عکس می بینیم و بعد از دانلود متوجه میشویم که عکس مربوط به یک آهنگ غمگین است یا برعکس از همه اینها که بگذریم، در این شماره سعی کرده ایم به موضوع طراحی روی جلد آلبوم ها بپردازیم و تعدادی از آنها را که مربوط به خوانندگان سرشناس مان میشود تحلیل کنیم.

بانک جهانبخش
بابک جهانبخش تا امروز هشت آلبوم به بازار فرستاده و تصویر روی جلد هر هشت آلبوم، خود اوست. اگرچه بودن عکس خواننده روی جلد آلبوم چیز عجیبی نیست و در تمام دنیا خواننده ها برای شناساندن و معرفی چهره خود به مخاطب این کار را انجام میدهند اما به نظر می رسد جهانبخش حداقل در چهار آلبوم اول خود هیچ ایده ای درباره ربط کاور و محتوای البوم نداشته. او در البوم من و بارون رویه اش را عوض کرده و سعی داشته تا کمی هم به مفهوم جلد آلبومهایش بها بدهد. اما همان طور که در تصویر می بینید جهانبخش در این آلبوم از تصویر خودش در حالی که مثلا چتری به دست دارد (یا شاید هم چتری که رها کرده) با گرافیکی ضعیف و تصویری که غیرحرفه ای فوتوشاپ شده استفاده کرده. اگر به گندمزاری که در آن ایستاده یا قطرات بارانی که تنها در بخشی از تصویر میبارد (آن هم در هوایی صاف و آبی)دقت کنید متوجه ضعفهای طراحی جلد آلبوم او خواهید شد. این روند در آلبوم بعدی او (اکسیژن) هم ادامه داشته و باز هم اگر دقت کنید متوجه ایرادهای اساسی که در جلد آلبوم وجود دارد خواهید شد. برای مثال در تصویر فضای بازی که پشت سراواست به هیچ عنوان مشخص نیست که گرافیست سعی داشته دشت نشان مان بدهد یا دریا؟ خود جهانبخش هم در حال تنفس اکسیژن است و شاید به همین دلیل است که چند وجبی از زمین جداشده!

بابک جهانبخش دردو آلبوم اخیر خود (مداربی قراری و حالم خوبه) متوجه این ایرادات شده و سعی کرده عطای کار گرافیکی را به لقایش ببخشد و به عکس ساده آتلیه ای بسنده کند که البته در آلبوم آخرش (حالم خوبه) حرکت به جایی بوده و عکس او بیانگر حال خوب او است که با نام آلبوم هم همخوانی دارد.

مازیار فلاحی
مازیار فلاحی تا امروز سه آلبوم به نامهای «قلب یخی»، «لعنت به من» و «ماه هفتم» را وارد بازار کرده.در طراحی روی جلد هر سه آلبوم او، از تصویر خودش استفاده شده و تنها در آلبوم قلب یخی کمی از اصول طراحی و بازیهای گرافیکی بهره برده. کاملا مشخص است که او در دو آلبوم آخرش توجهی به نقش اساسی طراحی هوشمندانه و تأثیر آن در ذهن مخاطب نداشته است.

امید نعمتی
مشکل ازبی سوادی است
«چون خودم گرافیست هستم، طراحی آلبوم اول مان «آقای بنفش» را خودم انجام دادم. البته این طرح را یک سال قبل از اینکه آلبوم مان منتشر شود، زده بودم. فیگوری از یک آدم که با وجود اینکه مشخصات و المانهایش ایرانی بود اما مدرن هم بود. اول کله همه بچه هارا روی آن گذاشته بودم اما بعدا تبدیل شد به چیزی که می بینید. یک طراحی سمبلیکی بود از چیزی که میخواستیم باشیم. می خواستیم کسی را به تصویر یکشیم که مثل موسیقی مان خصوصیات تلفیقی داشته باشد و آدمی را تداعی کنیم که با حفظ تمام خصوصیات منطقه ای و محلی اش مدرن هم باشد و در همین دنیای مدرن زندگی کند. هر کسی هم می تواند شبیه این آدم باشد، انگار که هرکس دلش خواست میتواند صورتش را جای او بگذارد. اصولا من روی کاور آلبوم خیلی حساسم و برای طراحی آلبوم دوم مان هم نزدیک به سه، چهار ماه جلسه فشرده گذاشتیم. خیلی به اینکه آدمها عکس خودشان را روی آلبوم بگذارند معتقد نیستم مگر اینکه یک ایده پشتش باشد. به نظرم خود کاور آلبوم باید به اندازه آلبوم حرف برای گفتن داشته باشد و در واقع بیانگر محتوای آلبوم باشد و به هم معنی بدهند چون به هر حال مواجهه آدم با یک اثر موسیقی اول از طریق کاور آلبوم است. واقعیت این است که همان طور که بی سوادی در موسیقی در آلبومهای مختلفی که منتشر می شوند وجود دارد در کاور آلبومها هم وجود دارد. موزیسینی که سواد مربوط به کار خودش را ندارد حالا می خواهد سلیقه اش را در هنرهای تجسمی هم اعمال کند. خودتان دیگر حساب کنید چه می شود. کسانی هستند که به آنها می گویند گرافیست و پیدا کردن خوب هایشان هم با یک سرج ساده امکان پذیر است. من نمی دانم چرا خیلی ها کار را به دست آدمهای کاردان این حوزه نمی سپارند. مطمئنم با یک هزینه کم میشود یک کاور آلبوم خوب داشت چون خیلی از گرافیستها اصلا خودشان دوست دارند که کار طراحی کاور آلبوم را انجام دهند».

مهدی یراحی
در تصویر روی جلد البوم اولش «منو رها کن» کلوز آپ صورت یراحی ونگاه ملتمسانه اش به سمت بالا به خوبی مفهوم و ربط ان را با نام آلبوم می رساند. در البوم دومش «امپراتور» او با استفاده از دو المان اسب و زنی که چهره اش مشخص نیست و خودش که افساراسب را به دست دارد سعی دارد امپراتوری را به تصویر بکشد که تسلیم شده اما به نظر می رسد که آلبوم «مثل مجسمه» بهترین طراحی جلد را بین آلبومهای یراحی دارد. او در این آلبوم از درج تصویرش خودداری کرده و به محتوای اثرش بیشتر بها داده. شخصی که پشت به دوربین روی یک صندلی کهنه نشسته و خیره به روبه رواست وسنگ بالای سرش حالت صورتی را تداعی می کند که هنوز مجسمه ساز، ان را نتراشیده.

سیروان خسروی
در آلبوم اولش «ساعت ۹» عکسی ساده از او را میبینیم که با حال و هوای فصل زمستان (زمان انتشار آلبوم) همخوانی دارد و ساعت بزرگ ساختمان پشت سرش ساعت ۹ را نشان می دهد. تصویر روی جلد آلبوم دوم او «جاده رویاها» شاید یکی از بحث برانگیزترین کاور آلبوم هایی باشد که تا امروز به بازار آمده. خیلی ها معتقدند که سیروان خسروی از پوستر فیلم جیمز باند (کازینو رویال) کپی کرده و این بحث حتی به برنامه دید در شب رضا رشیدپور هم کشیده شد. البته خود سیروان معتقد است که این دو عکس تفاوتهای زیادی با هم دارند و هر کسی که پاپیونش باز باشد دلیل نمی شود که از جمیز باند تقلید کرده.

محمد علیزاده
 نگاه رو به دوربین و ژستی تکراری که هیچ کانسپتی ندارد.

سیامک عباسی
خیلی ها فقط قصد خودنمایی دارند
«معمولا وقتی قراراست گرافیستی برای آهنگم کاور طراحی کند، اولین چیزی که برایم اهمیت پیدا مي کند این است که ببینم دنیای مان از نظر بصري چقدر به هم شباهت دارد. اگر ببینم فکرمان به هم نزدیک است، دستش را برای ایده و اجرا خیلی باز می گذارم و به هنرش اعتماد می کنم. آهنگ را برایش میگذارم، فضای ذهنی ام را در مورد مفهوم اثر برایش توضیح می دهم و بعد نتیجه کاربه آن چیزی تبدیل می شود که شما می بینید.البته این طور نیست که روی محصول نهایی نظرندهم، اتفاقا خیلی مواقع پیش آمده که گرافیست، کاري را طراحی کرده ولي نتیجه آن چیزی که من مي خواستم نشده؛ در این مواقع از ایشان تشکر کرده ام و حتي گاهي هزینه کارش را هم پرداخته ام ولی در نهایت از آن طرح استفاده نکرده ام. به نظرم طراحی کاور اهنگ یا جلد البوم خیلی مهم است، به خصوص برای کسی که تازه وارد بازار موسیقی شده و تازه می خواهد کارش را به مخاطب معرفی کند. چون ما که مثل خیلی از نقاط جهان فروشگاه های اختصاصی برای موسیقی نداریم که برویم و آنجا آلبوم ها را گوش کنیم تا اگر خوش مان آمد آنها را بخریم. به همین دلیل تنها قسمتی از کارما، که در وهله اول امکان ارتباط با مخاطب را پیدا می کند، طرح تصویری اثرمان است. چیزی که باعث می شود در همان ابتدا از سوی مخاطب انتخاب بشویم یا نشویم، طرح گرافیکی کاراست. البته خیلی وقتها، عمدتا هم در مورد آثاری که بار سرگرم کنندگی انها بیشتر از بار محتوایي شان است، خواننده ترجیح میدهد بیشتر خودش را پروموت کند تا اثرش را، اما وقتی بار محتوایي اثر زیاد می شود، صاحب اثر ترجیح مي دهد کاور اهنگش هم بیانگر محتواي اش باشد تا بتواند کار را با یک اثر هنری معرفي کند و تابلویی زیبا برای موسیقی اش بسازد. البته اینکه خواننده ای از عکس خودش برای کاور اهنگش استفاده کند اصلاچیز بدي نیست اما حتی در چنین مواقعي هم کسي که به معناي واقعي آرتیست باشد باید از یک سری جذابیت های بصری مثل لباس خاص، فیگور خاص، عکس هاي مفهومی یا... استفاده کند؛ اما متأسفانه در ایران خیلی ها در طرح جلد آثارشان فقط قصد خودنمایی دارند و هیچ فکر زیبایی شناسانه اي پشت طرح شان نیست. البته در سالهای اخیر هنرمندانی آمده اند که برای موسیقی شان ارزش قائلند، همین موضوع هم باعث شده که به این نکات ریز توجه کنند، برای کاور آهنگ شان هم هزینه کنند و به جای اینکه کار را به یک اپراتور نرم افزارهاي گرافیکي سفارش بدهند، سراغ ارتیستهای حرفه ای بروند».

حمید عسگری
حمید عسگری شاید یکی از خواننده هایی باشد که تا امروز بدترین طراحی روی جلد آلبومها را داشته. در البوم کما ۱ همان طور که می بینید دستش پشت سرش است و در آلبوم کما ۲ چتر به دست دارد و در کما ۳ هم کنار میز بیلیارد ایستاده و کاملا مشهود است که کلا به طراحی روی جلد آلبوم اعتقادی ندارد. نقطه اوج ماجرا اینجاست که او همین استایل را در سه البوم بعدی اش یعنی «خوشبختی»، «از عشق» و «دیوانه وار» حفظ کرده و فقط کیفیت عکس هایش بهتر شده. او در البوم خوشبختی (در تمام صفحات) مشغول گوش دادن به موسیقی است، در آلبوم «از عشق» با کرشمه می آید و در آلبوم آخرش هم رادیو به دست دارد و کماکان مشخص نیست این عکس ها چه ربطی به محتوای آلبومهای او دارد.

محسن چاووشی
او یکی از معدود خوانندگانی است که به طراحی روی جلد و کاور اهنگهایش اهمیت زیادی می دهد. اگر چه چاووشی تا امروز هفت آلبوم رسمی منتشر کرده و شاید نتوان گفت که تمام کاورهای او دارای ارزش های هنری هستند اما نکته ای که در خصوص او صدق می کند این است که همیشه در کاورهایش سعی داشته مفهوم و محتوای اثرش را برساند. چاووشی اهل عکاسی نیست اما او هم مثل خیلی های دیگر در اغلب موارد از عکس خودش برای جلد البوم هایشی استفاده می کند. تنها با این تفاوت که با حضورش در روی جلد به محتوای اثرش موضوعیت میدهد. برای مثال در کاور البوم «حریص» دست چپش را روی چشم راستش گذاشته و با حالتی حریصانه به دوربین نگاه میکند. او در کاور آلبوم «من خود ان سیزدهم» عکسی ساده از خودش را روی جلد کار کرده و این بار با نگاهی معصومانه به دوربین خیره شده که کاملا با نام البوم هماهنگ است. چاووشی در کاور البوم «ژاکتش» استراتژی دیگری را در پیش گرفته و این بار به جای اینکه خودش با ژاکت جلوی دوربین بایستد، تنها طرحی از تاروپود زخیم پارچه را روی جلد گذاشته و همین به خودی خود ژاکت را برای مخاطب تداعی می کند. اما بدون شک بهترین کاور البوم چاووشی مربوط به آلبوم «پاروی بی قایق» است.

طرحی که بزرگمهر حسین پور (طراح، نقاش و کاریکاتوریست) برای او زده است. مردی که روی تصویری از یک قایق با گچ کشیده شده روی اسفالت دراز کشیده و دستهایش زیر سرش است. سیامک عباسی و امید نعمتی هر دو از خوانندگانی هستند که برای طراحی کاور البوم و آهنگهایشان حساسیت زیادی به خرج میدهند و تمام متر و معیارهای هنری را برای انجام این کار در نظر میگیرند. با هر دوی آنها در این رابطه گفت و گو کرده ایم تا از چند و چون کارشان با خبر شویم.

کمی سلیقه جای دوری نمی رود
مهدی کاظمی، هم گرافیست است و هم خواننده. او تا امروز کاور تعداد زیادی از دو البومی که به تازگی وارد بازار شده اند و طراحی روی جلدشان هم چنگی به دل نمی زند دو طرح گرافیکی بزند تا شاید هر دو کاور را (کاوری که منتشر شده و کاوری که مهدی طراحی کرده) کنار هم قرار بدهیم و قضاوت اینکه کدام یک بهتر است را به عهده مخاطب بگذاریم. لاز به ذکر است که مهدی کاظمی برای طراحی این کاورها تنها چند ساعت وقت داشت و این امکان هم برایش وجود نداشت تا از هر دو خواننده عکس اختصاصی تهیه کند.

چرا کاورهای امروزی رنگ و بویی از جذابیت ندارند؟!
مهدی کاظمی میگوید: «مسلما کاور یک موزیک مهمترین اصل برای مخاطب است، به این دلیل که کاور باید نمایانگرچیزی باشد که قرار است مخاطب بشنود. کاور خوب، کاوری است که سبک موزیک و مفهوم را دربر گیرد. مسلما اکثر اوقات لازم نیست موضوع را به مخاطب القا کرد. متاسفانه اکثر کاور البوم هایی که در بازار موسیقی به چشم می خورند به ساده ترین و مبتدی ترین شکل کار شده اند و معمولا با یک عکس از خواننده و کمی تایپوگرافی سرسری و آماده، سر و ته ماجرا را هم می آورند. اما باید به این نکته اشاره کرد که عده زیادی از چهره های موسیقی ما دیگر احتیاجی به معرفی و تبلیغ ندارند، به علاوه اینکه اسم و سبک شان به یک برند تبدیل شده است، به همین  دلیلی نیازی به استفاده از عکس کامل برای تبلیغ و پروموت شان ندارند. البته تا جایی که می دانم اکثر این چهره ها برای تهیه کاور با افرادی کار می کنند که در این زمینه سررشته خاصی ندارند و اکثرشان عکاسانی هستند که بیشتر هدفشان به نمایش گذاشتن عکس گرفته شده است، نه معرفی محصول و کاور! (ولی در آخر نظر خود صاحب اثر مهم است). البته باید گفت بعضی از کاورها و عکسها واقعا قابل تحسین هستند و نباید انها را نادیده گرفت. با این حال باید به این موضوع اشاره کنم که در مورد کاور آلبوم باید نگاه جدی تری داشته و نباید ساده از کنارش رد شد"

توضیحات کاورهای طراحی شده برای بهنام صفوی و فرزاد فرزین
کاورفرزاد فرزین: کاور هم گرافیک محور و هم عکس محور است، یعنی عکس و گرافیک در خدمت هم هستند، طوری که اگر هر کدام حذف بشوند دیگری تحت تاثیر قرار نمی گیرد. همان طور که می بینید در یکی از کاورها عکس را حذف کرده ایم اما کلیت کار از بین نرفت...

کاور بهنام صفوی: به نظرم لازم نبود الزاما از عکس خود بهنام در طراحی روی جلد استفاده شود. همان طور که میدانیم بهنام به خاطر شیمی درمانی و بیماری، موهایش را کوتاه کرده و کلاه سرش میگذارد. این خودش یک المان در طراحی کاورش است. از آنجایی که نام آلبوم هم «معجزه» است، می شود این دو موضوع را به هم ربط داد. در این کاور از سایه بهنام در حالی که کلاه روی سرش است و دستش را به طرف پایه میکروفون از بین دود دراز کرده استفاده کرده ام. در واقع در این کاور، هم بهنام هست و هم نیست اما اگر واقعا طرفدار بهنام صفوی باشید به راحتی قابل تشخیص است که سایه متعلق به خود او است.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: