مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
تعداد بازدید: ۱۲۷۴
طراحی دکوراسیون موضوعی است که در چند سال اخیر برای خانواده های ایرانی اهمیت پیدا کرده. خانه های آپارتمانی کوچک در پر رنگ تر شدن این موضوع سهم به سزایی دارند.
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
اصالت را حفظ کنیم
مجله خبری لحظه نما: طراحی داخلی خانه موضوعی است که در چند سال اخیر برای خانواده های ایرانی اهمیت پیدا کرده. خانه های آپارتمانی کوچک در پر رنگ تر شدن این موضوع سهم به سزایی دارند. به همین بهانه، با حسین رفیعی، که او را بیشتر با برنامه های تلویزیونی اش می شناسیم، در گالری نقاشی اش به گفت و گو نشسته ایم که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

به قدمت یک عمر
من ازسال ۱۳۵۵ در این گالری ھستم؛ یعنی از کودکی، آن زمان اینجا یک مغازه عتیقه فروشی بود که بعدا با توجه به تحصیلم در رشته نقاشی، آن را تبدیل به گالری نقاشی هایم کردم. از طرفی اینجا پاتوق من و دوستانم در عرصه بازیگری، از سالیان دور هم محسوب می شود. دوستانی مثل نیما فلاح و سیامک انصاری به گالری می آمدند و حتی جواد رضویان نقاشی های خودش را هم می آورد و به نمایش میگذاشت. خیلی اوقات هم اینجا محل تمرین بچه ها برای کارهایشان می شد. شاید بتوان گفت گالری، محل تجمع هنری ما بود.

ورود به دنیای نقاشی
من از دوران راهنمایی، در سبک بازاری نقاشی می کردم. سال ۱۳۶۵ هم وارد هنرستان کمال الملک شدم و این هنر را جدی تر ادامه دادم. هنرمندانی مثل مصطفی آل احمد، بیژن میرباقری و همایون شجریان هم در این هنرستان تحصیل کرده اند. زمانی که سوم دبیرستان را می گذراندم در دانشگاه پذیرفته شدم که برای اتمام هنرستان ناچار به گرفتن مرخصی یک ساله از دانشگاه شدم. می توانم بگویم من و همدوره ای هایم اولین ورودی های دانشگاه هنر و معماری بودیم.

سلیقه حسین رفیعی در طراحی دکوراسیون

ورود به دنیای بازیگری
بسیاری از دوستان من، مثل امین زندگانی، افشین سنگ چاپ و امیر غفارمنش در دانشگاه در رشته هنرهای نمایشی و بازیگری تحصیل می کردند. من به واسطه علاقه و تمایلی که به بازیگری داشتم، در نمایشه ای مربوط به پایان نامه دوستانم بازی می کردم. تا اینکه در سال ۱۳۷۲، برای جنگ ۳۹، به کارگردانی آقای داریوش کاردان، تست دادم و به شکل جدی تری حرفه بازیگری را ادامه دادم.

اصالت را حفظ کنیم.
یکبار شخصی از من پرسید من بازیگرم، مجری هستم یا نقاش ا؟ گفتم من فقط حسین رفیعی هستم. ولی در واقع رشته اصلی من نقاشی است. یعنی من اگر کار بازیگری هم انجام می دهم برای بیشتر آموختن است و به عنوان یک هنرجو در هنر بازیگری مشغول هستم. ولی در اصل گرایش، عشق و تمام وجود من نقاشی است. شروع نقاشی من با کارهای باب راسی بود. علاقه مند به کارهای دقیق بودم. در دانشگاه علاقه مند به کارهای امپرسیونیسم شدم اما بعد از سفرهای خارجی ام و رفتن به موزه ها، با تماشای نقاشی های ایرانی، کارهای قهوه خانه ای انجام می دهم و علاقه مند به این فضا شدم. چون در این آثار رنگ ها پخته هستند، فضا و سناریو دارند. اما نقاشی های مدرن ما مشکل هویتی دارند. باید باورمان باشد ایرانی هستیم و اصالت و ریشه را حفظ کنیم. باید مروج فرهنگ بومی و محلیمان باشیم. توجه کنید که رنگ هر خطه ایران متفاوت است و تماما هنر است چون از طبیعت مختص خود گرفته شده اند.

خلوتگاهی به سلیقه خودم
می توانم بگویم این گالری خلوتگاه من است و به سلیقه شخصی خودم طراحی شده. تمام اتفاقات اینجا چه فنی و چه چیدمان داخلی، به دست خودم صورت گرفته است و تمامش را با عشق درست کردم. البته اگر خانواده ام درباره چیدمان گالری ام نظر بدهند حتما به نظرات شان توجه می کنم، چراکه هنرمند گوش شنوا دارد. در واقع بیشتر هنرمندان موفق کسانی هستند که خوب می بینند و خوب می شنوند. اگر این طور نباشد موفق نخواهید بود.

اعمال سلیقه مهم تر است یا علم طراحی
در کشور ما طراحی دکوراسیون به معنای واقعی خود وجود ندارد و بیشتر اعمال سلیقه است. چون زمانی که بحث دکوراسیون داخلی می شود باید یک سری اصول رعایت شود. مثلا بدانید چه رنگهایی بهتر است در محل استفاده شود. اما زمانی که در ایران وارد یک خانه می شویم گویی صاحبخانه هر چه که به ظاهر زیبا بوده خریده و در منزلش گذاشته است. درنتیجه ان خانه بیشتر شبیه موزه، یک فروشگاه یا گالری شده است. اما لازمه طراحی، علمی است که باید داشته باشید تا طبق آن بتوانید دکوراسیونی را ترتیب دهید. به عنوان مثال این طراحی می تواند به شکلی باشد که همه فضا را سفید کند تا یک گلدان یا یک سوژه خاص به چشم بیاید و تمام فضا توجه شما را به یک موضوع جلب کند. متاسفانه حتی در فیلمها و سریالهای کشور ما بیشتر طراحی دکورها اعمال سلیقه است و از مبانی علمی برخوردار نیست. با توجه به این مسائل می توانم بگویم بیشتر طراحی ها در کشور ما بر مبنای اعمال سلیقه است. من این موضوع را نه رد می کنم و نه تایید. گاهی این سلیقه ها منجر به اتفاق خوبی میشوند اما می تواند اتفاق خوبی را هم به دنبال نداشته باشد. مثلا در کارهای نمایشی گاها این اعمال سلیقه نشات گرفته از مشکل بودجه است.

به خانه های قدیمی ایران که نگاه کنیم، حتی حوض را طوری طراحی کرده اند که در اختیار ساختمان باشد. بخشی از طراحی سلیقه و بخشی از آن کاربردی است. طراحی نباید رویا پردازانه باشد. در طراحی خانه های قدیمی ایرانی همه چیز در خدمت استفاده کنندگان فضاهایش است و این اصل در خانه های آپارتمانی امروزی ما رعایت نشده.

علم طراحی در چیدمان منزل
در چیدمان خانه ما اعمال سلیقه در طراحی و چیدمان، وجود دارد. اما من به عنوان یک نقاش که رنگ، خطوط طلایی و فضای مثبت و منفی را میشناسم، ناخودآگاه ترکیب بندی را هم میشناسم؛ قرینه سازی و متعادل سازی، که باید رعایت شود را میشناسم و در طراحی منزلم در نظر می گیرم.

اصل رنگمایه را باید رعایت کرد
یک نکته که باید بگویم این است که درواقع دکور علمی ندارد و یک اصل بر مبنای رنگمایه یا تنالیته است. یعنی مثل حرکت ابرها می ماند. شما حرکت شان را طراحی نمی کنید اما می توانید بی نهایت طرح از اشکال شان دربیاورید. اما سعی می کنم به عنوان نقاش اصول پایه را در طراحی منزلم رعایت کنم.

از رنگ های ترکیبی استفاده می کنم
کلا در کارهایم از رنگهای ترکیبی استفاده می کنم. در طراحی منزل هم، اگر دیدید کسی رنگ ها را بی پروا و خالص استفاده کرده است دو حالت بیشتر ندارد، یا شخص سلیقه دارد اما رنگهای اصلی و نحوه به کار بردن آنها را نمیداند، یا رنگ ها را می شناسد اما با این نوع استفاده حرفی برای گفتن دارد یا می خواهد مفهومی را برساند.

رنگ من آبی لاجوردی است
رنگهای مورد علاقه من آبی لاجوردی و نارنجی است که یک کار بسیار گرم و ایرانی به وجود می آورند. شما آبی و نارنجی را در تمام تابلوهای من می بینید، اما به ندرت مشکی در کارهایم به چشم می خورد.

چیدمان منزل، ترکیبی از سلایق اعضای خانواده است
در خانواده هر کدام از اعضا، سلایق مختص به خود را دارند و مایلند در فضاهایی از خانه که متعلق به آن هاست، سلایق خود را اعمال کنند. می توانم با توجه به دانشی که در ارتباط با اصول طراحی دارم به آنها پیشنهاداتی بدهم ولی آنها مختارند بپذیرند یا نظر دیگری داشته باشند. علاوه بر این همسر من بیشتر در خانه حضور دارد و درنتیجه آرامش او در خانه اهمیت خاصی دارد. از طرفی به واسطه نقاش بودن من فرزندانم با رنگها آشنا شده اند و در انتخاب رنگ محدودیتی ندارند. در کل، دکوری زیباست که شخصی که در محل مورد نظر زندگی می کند از ان لذت ببرد. باید رنگ ها و اثرات ان در روان انسان را فهمید که خدا را شکر الان اینترنت می تواند به خوبی شخصیت رنگ ها را به شما معرفی کند.

توجه به نقطه های طلایی
برای اولین بار در ایران، برنامه ای در تلویزیون ساختیم که در آن، طبق یک نمونه خارجی، می رفتیم و خانه مردم را طراحی می کردیم. یعنی از انها می خواستیم که اجازه بدهند منزل شان را طبق اصول و سلیقه شان طراحی کنیم. اما برنامه ادامه پیدا نکرد چون عوامل برنامه فقط مجری کار بودند و نمی شد برخی اصول طراحی را نادیده بگیرم.

ماجرای کودک درون فعال
وقتی رنگ و فرم را میشناسم نمی توانم انها را در کارهایم در نظر نگیرم. معتقدم بچه ها رنگ و حقیقت را بهتر میشناسند. می توان حقیقت را در نقاشی های بچه ها یافت و این درک در کودکان غریزی و ذاتی است. من کودک درونم زنده است و معتقدم باید همواره آموخت و یاد گرفت. آقای الهی قمشه ای می گویند وقتی آدمها بزرگ می شوند خلاقیت شان از بین می رود و انگیزه ای برای پیشرفت ندارند. آدمها وقتی انگیزه نداشته باشند پیشرفت هم ندارند. هنر نیازمند جریان و پویایی است که کودک درون این جریان را ایجاد می کند.

زندگی در لحظه
آرزومندم مردم از موقعیت ها استفاده کنند. جمله ای است که همیشه می گویم؛ به مرد یخ فروشی گفتند زندگی چیست، گفت یخی که آب شد و از من نخریدند. از لحظه به لحظه زندگی تان استفاده کنید.

سلیقه حسین رفیعی در طراحی دکوراسیون
جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: