مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
تعداد بازدید: ۳۷۳۱
تحلیل روانشناسی شخصیت های سریال شهرزاد -شهرزاد: «متین، باوقار و دوست داشتنی و درعین حال منطقی، قدرتمند، مستحکم و باعزت نفس»
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
تحلیل روانشناسی شخصیت های سریال شهرزاد
شهرزاد
مجله خبری لحظه نما: شهرزاد «متین، باوقار و دوست داشتنی و درعین حال منطقی، قدرتمند، مستحکم و باعزت نفس» شهرزاد بارها در این سریال نشان داد که می توان عاشق بود، اما نه بی درایت و بدون فکر، از بارزترین نکاتی که در شخصیت شهرزاد می توان دید، عزت نفس بالا و احترام به خویشتن است که متاسفانه برخی تصور میکنند با عشق منافات دارد و فرد عاشق باید به ذلت بیفتد. مدیریت برخود و شرایط و نیز کنترل هیجانات از دیگر مشخصه های این شخصیت است که ترانه علیدوستی با قدرت و مهارت بسیار بالایی در کلام و زبان بدن آن را نشان می دهد.

از دیگر مشخصه های این شخصیت، پذیرش بالا، تمرکز بر حل مسئله، به جای تمرکز بر خود مسئله، است. درواقع شهرزاد چندین بار این موضوع را به بیننده انتقال میدهد که تلاشش را برای به دست اوردن انچه می خواهد، می کند، اما حاضر نیست به هرقیمتی به خواسته اشی برسد. از دیدگاه تحلیل رفتار متقابل، بالغ او به خوبی عمل می کند و والد و کودک درون او تصمیم گیرنده نهایی نیستند. همچنین اقتدارشهرزاد نیز کاملا عیان است. او هم درمقابلی فرهاد که ازصمیم قلاب دوستش دارد، در مقاطعی مقاومت میکند و هم دربرابر قباد که شاید بیشتر نسبت به او احساس ترحم دارد تا عشق و دوست داشتنی عمیق. شاید بهترین زمانی که می توان این اقتدار را دید، زمانی است که قباد بعد از طلاق درحالی که ازلحاظ روحی تعادل ندارد، به خانه شهرزاد می رود و سعی میکند با زور و ایجاد عذاب وجدان دررابطه با فرزندشان او را به سوی خودش بکشاند و شهرزاد پس از مدیریت اولیه شرایط، او را از خانه بیرون می کند و در همان شرایط اجازه صحبت و دخالت به فرهاد را نیز نمیدهد.

فرهاد
«عاشق پیشه، احساساتی و هیجانی جسور و ساعی و تلاشگر» شاید به جرئت بتوان گفت انتخاب هنرپیشه های سریال شهرزاد درکنار متن قوی و ساختار حرفه ای آن، در موفقیت این سریال نقش بسزایی ایفا کرده است. مصطفی زمانی به واسطه حالات چهره  و جنس و آهنگ صدایش به راستی آن نقشی را که باید ساخته می شد، ایفا کرده است؛ چنانکه بارها شاهد کله شقی های او و تلاشش برای به دست آوردن شهرزاد و همچنین فعالیتهای مطبوعاتی و اجتماعی اش هستیم. او آن قدر زیبا عشق را دراشک هایش، در شعرها و دکلمه هایش فریاد میزند که اگربیننده در زندگی اش فقط یک بار عاشق شاہدہ باشد، قطعا آن فضا برایش زنده می شود.
علاوه بر ساختارشکنی های فرهاد، احترام به پلار و مادر عیان ترین موردی است که در شخصیت او دیده می شود. برعکس شهرزاد که علاوه بر احترام به احساسات خود و عشقش، منطق در وجودش حرف اول را می زند، هیجان و احساسات، کشاننده های رفتاری فرهاد هستند و بالاخره اینکه ساعی بودن و تلاشش در بیشتر ابعاد زندگی اش مشهود است.

قباد
«اتکایی، ضعیف و منفعل» انصافا مگر می شود نقشی به شهاب حسینی داده شود و او آن نقش را به گونه ای چشمگیر ایفا نکنید! قباد از همان ابتدا انفعالی و باری به هرجهت گذراندن زندگی را با همه وجودش به نمایش میگذارد. درواقع او زندگی نمیکند، بلکه فقط زندگی میگذراند. او تصمیم نمیگیرد، بلکه با خشم و گاهی درماندگی به تصمیمهایی که شیرین و بزرگ آقا برایش می گیرند، عمل می کند و استیصال و درماندگی او باعث می شود خودش را در حاشیه زندگی قرار دهد. عملا این شاخصی برای خودش حقی قائل نمی شود؛ چرا که در دنیای کیفی اش حق ندارد ارزش بالایی داشته باشد. لج بازی، قهر، فاصله گرفتن و ...، شیوه او برای مقابله با مسائل زندگی و مشکلاتش با - .شیرین و درنهایت در تقابل با شهرزاد است او به همین دلیل به عیش ونوش پناه میبرد؛ چرا که از واقعیتهای زندگی روی گردان است و فرارکردن به این شیوه را راهی برای راحت تر گذراندن زندگی می بیند.

هاشم
«فکور درونگرا و ارزشی» هاشم بارها نشان می دهد که قلبا مایل به شرکت در بازیهای بزرگ آقا نیست، اما به دلایل مختلف و شاید از سراجبار به بازی ادامه میدهد. او به خوبی از فکرش استفاده می کند و بارها این ویژگی به کمکش می آید. او بیشتردردرون خودش مشغول حل وفصل مسائلی است و در مواقع ضروری لب به سخن میگشاید. ارزشی بودن او در چندین سکانسی قابل رویت است، از جمله مدارا با مشتریانی که شرایط مالی مساعدی ندارند یا کمک به فردی که در جنگ و جدال گروهی بزرگ آقا و رقیبش مجروح می شود. احترام و علاقه او به همسرش یکی از مهم ترین نکاتی است که مخصوصا برای آقایان بسیار حائز اهمیت است.

شیرین
«عصبی، تکانشی و پرخاشگرهمراه با عزت نفس پایین» شناخصیت شیرین نیز قدرتمند و خوب ایفا شده است. این شخصیت با دنیای کوچک خود تلاش دارد خود را برترو متمایز از دیگران نشان بدهد، اما به مرور که بیشتر با خود و ضعف هایشی روبه رو می شود، رفتارهای تکانشی و پرخاشگری از خود نشان می دهد. فشارهای درونی شیرین و نیز ناکامیها و احساس حقارت و ضعفی که تجربه میکند، او را تا پای توهم و هذیان پیش میبرد. درواقع تحقیرهای زیادی که در رفتار شیرین دیده می شود، ناشی از عزت نفس پایین او و حال بدی است که تجربه میکند و میکوشد با تحقیرو بدرفتاری با قباد، شهرزاد و دیگر اطرافیانش، بخشی از این ناملایمات را جبران کند.

اکرم
«منفعت طلب و آب زیرکاه» اکرم شخصیت موذی و نقشهکشی دارد که صرفا به منفعت خودش می اندیشد و می خواهد به هرقیمتی شده است، خود و خانواده اش را از وضعیت نامطلوبی که در آن گرفتار شده اند، نجات دهد. وجدان اخلاقی ضعیف او کاملا مشهود است و از همان ابتدای سریالی با خیانت به صاحبکارشی که با نقشه قبلی و در جهت رسیدن به موقعیتی مطلوب تر خودنمایی میکند، شروع میشود و علی رغم رسیدن به شرایط مطلوب تر، همچنان سیری ناپذیر است، دروغ می گوید و نقشه های جدیدی رو می کند.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: