مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۱۰۶۷
بنز یا ب ام و؟ کدام بهتر است؟ به یقین تبریک طعنه آمیز مرسدس بنز به ب ام و را دیده اید. مرسدس در صفحه فیسبوک ویدیویی به مناسبت صد سالگی ب ام و منتشر کرد
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مجله خبری لحظه نما:باور عمومی این است که خودروسازهای آلمانی با وجود بعضی مدلهای عجیب و غریب و دیوانه وارشان، بسیار محتاط و محافظه کار هستند. این موضوع فقط درباره خودروهای آلمانی صدق نمی کند، بلکه کلیت زندگی و فرهنگ آلمانی را میتوان مشمول آن دانست. موقعیتهای بسیار کمی وجود دارد که بتوانید شوخ طبعی آلمانیها را ببینید و حتی بسیاری باور دارند که چیزی به عنوان «لطیفه آلمانی» وجود ندارد. با این حال اگر شما صنعت خودروسازی آلمان را مرور کنید، می توانید ببینید که همیشه کم و بیش رگه هایی از طعنه ها و کنایه های هجوآمیز و طنز در این صنعت وجود داشته است.

بنز یا ب ام و؟ کدام بهتر است؟

حدود سال ۲۰۰۵ که ب ام و هنوز به خاطر ساخت خودروهای دیفرانسیل عقب با پیشرانه های تنفسی طبیعی معروف بود، رقبایی مانند آئودی و مرسدس بنز را هم مسخره می کرد.

 انها به عنوان مثال، برای این که شاسی های پایه دیفرانسیل جلوی آئودی را به استهزا بگیرند، یک مجموعه پوستر تبلیغاتی درست کردند که در آنها «حیوان های FWD» دیده می شوند. به عنوان نمونه یک خرگوش یاقورباغه یا اسب را می دیدیم که زانوی قدرت شان را از عقب به جلو تغییر داده بودند و شعار کنار انها هم چیزی شبیه به این نوشته شده بود: « به همین خاطر است که ما خودروهای دیفرانسیل جلونداريم ». بی ام و همچنین از تمسخر پیشرانه های مرسدسی ΑΜG نیز لذت می برد. آنها معتقد بودند که این پیشرانه ها در مقایسه با پیشرانه های M-Technikب ام و، گشتاورهای بالاتری دارند و این میزان زیاد گشتاور، غیرضروری است! یکی از کارکنان ب ام و بعدها گفت که در جلسه های داخلی این شرکت از عکس یک تراکتور برای نشان مدل های AMG مرسدسی و تمسخر آنها استفاده می شد! نکته جالب اما این است که ب ام و امروز نه یکی، بلکه دو مدل دیفرانسیل جلو دارد، که هر دو مینیون هستند و تمام مدل های بخش M این کارخانه هم به فناوری توربوشارژینگ و همچنین مقدار زیادی گشتاور (بیهوده!) مجهز هستند. همان طور که میبینید، رقابت بین این دو خودروساز، دهه های زیادی است که ادامه دارد و در واقع مرسدس بنز به ب ام و به عنوان اصلی ترین رقیب خود نگاه می کند و معتقد است که از ابتدای شروع به کار این برند، یعنی ۱۰۰ سال پیش، در حال رقابت با آن بوده است.

به یقین شما هم تبریک طعنه آمیز مرسدس بنز به ب ام و را دیده اید. مرسدس در صفحه رسمی خود در فیسبوک یک ویدیوی ۱۵ ثانیه ای به مناسبت صد سالگی ب ام و منتشر کرد و در آن، این جملات را به نمایش گذاشت: « ممنون بابت ۱۰۰ سال رقابت، البته ۳۰ سال قبل از آن کمی حوصله سر بر بود.» به غیر از این ویدیو که شوخی ان چندان هم ظریف نبود، دایملر به کارکنان ب ام و وعده داد که ورود آنها به موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت از هشتم تا سیزدهم مارس ۲۰۱۶ مجانی خواهد بود و این که اگر آنها با یک مدل ب ام و به موزه بیایند، می توانند به طور مجانی از پارکینگ روبروی موزه هم استفاده کنند. صبر کنید، قضیه از این هم جالب تر شد! در بیانیه رسمی دایملر آمده است که ۵۰ کارمند اولی که به این موزه مراجعه می کنند، پس از یاد گرفتن راجع به «تاریخ کاملی صنعت خودروسازی»، می توانند به رستوران موزه مراجعه کنند و یک غذای مجانی مخصوص سوابیایی (سوابیا منطقه ای در جنوب غربی آلمان است.) که به شکل «جلوپنجره ب ام و که شبیه دو کلیه کنار هم» است، دریافت کنند! به این می گویند شوخ طبعی ناب آلمانی! اگر کمی به گذشته برگردید، می بینید که این طعنه ها و کنایه ها چیز جدیدی بین این دو کارخانه نیست؛ دو کارخانه ای که با وجود همه رقابت ها و دشمنی ها، همیشه احترام یکدیگر را حفظ کرده و در واقع، جوانمردانه بازی کردهاند. پائول براک، طراح خودروی فرانسوی پیش از این که به عنوان مدیر بخش طراحی در ب ام و شروع به کار کند، در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی به عنوان طراح در مرسدس بنز کار می کرد. او در بام و مسئولیت طراحی اولین مدل سری ۷ و همچنین کانسپت توربو (که بعدها باعث پیدایش مدلی محبوب M1شد.) را به عهده داشت.

کریم حبیب که در حال حاضر مدیر اصلی بخشی طراحی ب ام و است نیز دوره کوتاهی بین 2009 تا 2011 در مرسدس فعالیت می کرد. او طرح های اولیه کانسپت های F700 و F800 را ارائه داد. او در هر دو برند طرح های مهم و تاثیرگذاری را از خود به جای گذاشت و می توان گفت که در شکل گیری زبان طراحی مدل های هر دو کارخانه، نقش بسزایی داشته است. براک و حبیب تنها دو کارمند رده بالایی هستند که هم برای ب ام و و هم برای مرسدس بنز در دوره های زمانی مختلف کار کرده اند و وقتی به دیگر برندهای آلمانی و تاریخچه شان نگاه کنید، متوجه می شوید که چنین اتفاقی بین دیگر خودروسازها مرسوم نیست و حتی گاه خطرناک نیز هست. در واقع تنها مونیخ و اشتوتگارت هستند که با وجود سر و صدای رسانه ای و نشان دادن آنها به عنوان دشمن های خونی، سالیان سالی است که به طور مستمر با هم همکاری و مراوده داشته اند. اگر حتی باز هم عقب برویم و تاریخچه این دو کارخانه را بررسی کنیم، میبینیم که مرسدس بنز و بامو در مباحث و موضوع هایی با هم تاریخ مشترک دارند که باورش سخت است! یکی از این موضوع ها، ساخت خودروهای اسپرت است. به عنوان مثال، هم مدل 300 SL گالوینگ مرسدس و هم مدلی ۵۰۷ ب ام و به خاطر قدرت نفوذ و لابی یک مرد تولید شده است. مکس هافمن که در دهه ۵۰ میلادی بزرگ ترین وارد کننده خودروهای اروپایی در آمریکا بود، مرد پشت پرده ای است که با نفوذش باعث به وجود آمدن دو مدل جذاب مذکور شد. اگرچه مدلی ۵۰۷ از لحاظ اقتصادی چندان موفق نبود و در مقایسه با 300 SL یک شکست محسوب می شد، اما همچنان به عنوان یکی از مهم ترین مدل های قدیمی ب ام و شناخته .می شود.

 در واقع رابطه نه چندان اشکار بین دو غول خودروسازی آلمان زمانی آن قدر قوی شد، که ب ام و نزدیک بود به یکی از شرکتهای زیرمجموعه دایملر، مانند مرسدس بنز تبدیل شود و این اتفاق فقط به خاطر وجود مردی به نام هربرت کوانت رخ نداد. (داستان هربرت کوانت و ب ام و به قدری جذاب و شنیدنی است که توصیف ان در چند خط، حق مطلب را ادا نمی کند و بی انصافی است، شاید در اینده به طور مفصل به آن بپردازیم.) اجرا نشدن این نقشه به نفع همه تمام شد، زیرا نزدیک ترین و جدانشدنی ترین برادرها هم روزی باید از هم دلی بکنند و مسیر خودشان را پیدا کنند و خانواده خود را بسازند. با وجود همه تفاوت ها، کنایه ها و چهره های متضاد، بامو و مرسدس همیشه مانند دو برادر با مادرهای متفاوت کنار هم میمانند و به رقابت جذاب شان ادامه می دهند. هر دو آنها نماد مهندسی دقیق و فوق العاده آلمانی هستند و اگرچه ممکن است در فروش کلی محصولات شان با هم رقابت کنند، اما نکته خوب این است که آنها این رقابت را مانند دو فرد باوقار و محترم انجام می دهند.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: