مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
تعداد بازدید: ۹۳۴
ایده پردازی تا واقعیت
آشنایی با روند طراحی تا ساخت یک خودرو
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
آشنایی با روند طراحی تا ساخت یک خودرو
مجله خبری لحظه نما:آیا می دانید یک خودرو چه مراحلی را باید طی کند تا به دست مشتری برسد؟ تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که قطعه های مختلف یک خودرو چگونه ساخته می شوند و تکنولوژی به چه صورت به کمک خودروسازان می آید؟

ایده پردازی
 پیش از طراحی یک خودرو، پرداختن به مفهوم کلی یا کانسپت (Concept) پایه اصلی طراحی به شمار می آید. به طور کلی کانسپت، نقش بستن ایده در ذهن است، که ممکن است تحقق یابد و منجر به ساخت یک طرح شود، یا حتی به مرحله مدل سازی با کامپیوترهم نرسد وهیچ گاه ارائه نشود. در صنعت خودرو، کانسپت نمونه ای گران قیمت از یک خودرو جدید است که در واقع قابلیتهای ویژهای نسبت به مدل های تولید شده رایج بازار را دارد. بسیاری از نمونه های کانسپت به دلیل کاربردی نبودن، نداشتن توجیه اقتصادی، الایندگی بسیار زیاد و... هیچ گاه به مرحله ساخت هم نمی رسند.

 در گذشته، به دلیل نبودن کامپیوترها و نرم افزارهای طراحی، ساخت یک نمونه کانسپت علاوه برهزینه های بسیار بالا، دارای خطرپذیری های بسیار بالاتر دیگرهم بود. چرا که از یک طرف، برای ساخت یک نمونه کانسپت نیاز به راه اندازی یک خط تولید جداگانه بود که خود هزینه بسیار بالایی را رقم میزد و از طرف دیگر سازنده باید می توانست نظرمشتریها را به خود جلب کند. در غیر این صورت، هم اعتبارو هم آینده حرفهای شرکت در معرضی ضرر قرار می گرفت. در واقع، هدف از ارائه یک نمونه کانسپت به دست آوردن مشتری بیشتر برای محصول آینده و از سوی دیگر به رخ کشیدن قدرت یک شرکت در رقابت با دیگر شرکتها است. اولین نمونه کانسپت ساخته شده در تاریخ خودروی Buik Yjob-1983 است

 این در حالی بود که تکنولوژی های مدرن ساخت و تولید مثل Rapid Prototypingو 3D printing که از دهه 70 میلادی عرضه شدند حضور نداشتند.

یکی از مشکلات مهم شرکت ها تا قبل از دهه 70 نبود کامپیوتر و نرم افزارهای طراحی مثل Auto Desk وCATIA و نرم افزارهای تحلیل دینامیک خودرو مثل ABAQUS و ANSYS بود..

 با سر کار آمدن این تکنولوژی روند ساخت نمونه های کانسپت پیشرفت چشمگیری داشت.

پروتوتایپینگ
پروتوتایپینگ یانمونه سازی، یکی از روشهای مرسوم ساخت و تولید است. بدین صورت که شرکتها، دیگر مجبور نبودند برای ساخت یک نمونه کانسپت خط تولید راه اندازی کنند. افزایشی محدوده استفاده از مواد اولیه، تسریع پروسه ساخت، کاهش هزینه های تولید و افزایش تنوع در شکل ظاهری کانسپت ها از مزایای این نوع از نمونه سازی است. با این حال، پروتوتایپینگ مشکلاتی هم داشت. از آن جایی که این سیستم بر پایه سعی و خطا بنا نهاده شده بود، برای رسیدن به حالت ایده آلی یک طراحی، نیاز به تحلیل و ساخت قطعات بیشتری بود که هزینه ساخت کانسپت را هم بالا میبرد. در نتیجه، شرکت ها برای کاهش هزینه تعداد تحلیل و ساخت قطعه ها را محدود کردند، که همین راهبرد باعث عدم رسیدن به طرح تکمیل شده ایده آل بعضی از شرکتها می شد.

بسیاری از خودروسازها پیش از ساخت کانسپت، یک نمونه پروتوتایپ با جنسیهای یونولیت، پلاستیکهای فشرده، چوب، فیبرهای کربن و غیره را در اندازه های واقعی خودرو و کوچک تر می سازند. هدف از این کار ارزیابی نسبی و تخمین مناسبی از کانسپت آینده است و در عین حال هزینه قابل ملاحظه ای هم در پی ندارد. در جایگاه یک مثال از یک خودرو تمام پروتوتایپ، در پی طراحی و تکمیل نقشه ها در سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۲، شرکت BOSMAL لهستان، خودروی 106  Beskid را تحت لیسانس شرکت فیات در سال 1983عرضه کرد. گرچه این نمونه کانسپت پروتوتایپ شده به دلایل سیاسی و اقتصادی آن دوران لهستان به تولید انبوه نرسید، اما الهام بخش رنو تویینگو شد، که ۱۰ سال بعد در فرانسه عرضه شد و توانست تا سال ۲۰۰۴ بیش از ۲/۴ میلیون نسخه از این خودرو رادرفروش به ثبت برساند.

تونل باد (wind tunnel)
مجله خبری لحظه نما:اولین تونل باد به منظور تست Wenham  Francis Herber هوا پیما توسط.--|-> از جامعه هوا-فضای بریتانیا (Aeronautical Society of Great Britain) در سال ۱۸۷۱ طراحی و اجرا شد. اما استفاده از آن برای تست خودرو حدود یک قرن بعد، اندکی پس از شبیه سازی و تحلیل با کامپیوتر، آغاز شد. دلیل اصلی این تاخیر، تفاوت بین آیرودینامیک خودرو و هواپیما است. چرا که خودرو مانند هواپیما پرواز نمی کند و کمتر تحت تاثیر نیروهای ایرودینامیکی است، در حالی که سرعت عملیاتی خودرو بسیار کمتر از هواپیما است. مهندسی ها در دهه ۲۰ میلادی شروع به بررسی شکلی خودروها به منظور کاهش نیروهای آیرودینامیک در سرعتهای بالا کردند. مهندسی های خودروی آلمانی و بریتانیایی در دهه ۵۰، به منظور طراحی خودروهایی با کارایی بالاتر شروع به تحلیل آیرودینامیک کردند. حتی دانشمندان در اواخر دهه ۶۰ از به وجود آمدن صدا و ارتعاش های غیرخطی خودرو در سرعتهای بالا آگاه شدند. در همین راستا، دیری نگذشت که مهندسین اتوبان و خودرو این مساله مهم را در طراحی های خود، چه در ساختار جاده سازی و چه در طراحی خودرو در نظر گرفتند. چرا که هدف های اصلی آیرودینامیک خودرو کاهش نیروهای مخالف، صدای باد، تولید نویز و افزایش پایداری خودرو در جاده است. پس به وسیله تونل باد که از یک یا چند فن تشکیل شده است، به دانست آوردن اطلاعات مفید فقط با اضافه کردن کمی دود پیوسته به سیستم مهیا شد. این اطلاعات شامل مواردی از قبیل نیروهای ایرودینامیک، نیروی مخالف، کششی، نیروهای کناری، چرخشی، فشار سطح، نیروی ترمز خودرو، تاثیرات اکوستیک هوا و حتی تاثیرات مثبت ویژگیهای ایرودینامیک است. در سال ۱۹۶۰ برای اولین بار در تاریخ، متخصصی های شرکت MIRA درهای تونل باد را روی تحقیقات آیرودینامیک خودرو گشودند. مهندسی ها با افزایش قدرت کامپیوترها در سال های بعد و با استفاده از دینامیک سیالات، توانستند پیش از ساخت مدل فیزیکی و پروتوتایپ، طراحی مدرنی بر اساس اطلاعات دقیق تر انجام دهند. امروز یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین آزمایشگاههای تونل (Aerodynamic Test Centre) SL شرکت BMW است که با سرعت تست باد بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای مدل هایی با اندازه واقعی
خودرو طراحی شده است.

پیدایش نرم افزارهای مهندسی
با پیدایش نرم افزارهای مهندسی در دهه ۶۰ تحولی بزرگی در صنعت خودرو در حال رخ دادن بود. با این که نرم افزارها از دهه ۶۰شروع به کار کردند، اما این تازه نخستین گام استفاده از کامپیوترها در صنعت خودرو در جهت تحولی و پیشرفت بود نرم افزارهای مدل سازی مانند CATIA
در دهه 70 و در دهه های بعد Auto Desk – Inventor و SolidWork که بر پایه CAD(Computer Aided Design) طراحی شده بود موجب سرعت بخشیدن به طراحی و مدل سازی خودروها و دادن دید مناسب نسبت به شکل ظاهری خودرو و قطعه های آن شد.

 CATIA یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای طراحی که در سال ۱۹۷۷ توسط شرکت DaSSault Systemes فرانسوی عرضه شد، به سرعت فراگیرشد و شرکتهای بزرگی مانند ب امو، پورشه، مک لارن و غیره از این نرم افزار به عنوان نرم افزار اصلی و پایه در طراحی خودرو استفاده کردند. شرکت DaSSault افزون بر این، نرم افزار تحلیلی مهندسی به نام ABAQUS را در سال ۱۹۷۸ براساس آنالیز المان محدود (Finite Element Analysis) عرضه کرد. ویژگی مهم این نرم افزار این قابلیت را برای خودروسازان فراهم کرد که قبل از استفاده از تونل باد نمونه کانسپت را تحلیل آیرودینامیکی کنند، بدون این که دست به کار ساخت آن شوند. چرا که تا قبل از استفاده از این نرم افزار، خودرو سازان مجبور بودند ابتدا کانسپت را بسازند، و سپس خودرو را در تونل باد تست کنند و پس از عیب یابی ها دوباره کانسپت را با تغییرات فراوان بسازند. در حالی که با استفاده از ABAQUS ابتدا خودرو را آنالیز آیرودینامیکی می کردند، و پس از رسیدن به نزدیک ترین حالت ایده آل کانسپت را میساختند و تست های آیرودینامیکی انجام میدادند. به طور خلاصه، هزینه های ساخت کانسپت ها کاهش یافت.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: