مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۲۲۰۱
اختلاف محسن یگانه و احسان علیخانی - علیخانی بعد از سالها سلیقه برنامه سازی و اجرا، به جایگاهی رسیده که شخصیت کاری اش را از جایگاه شخصی اش به خوبی جدا کرده است
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مجله خبری لحظه نما:درست روز قبل از آغاز ماه رمضان و بعد از یخش اولین برنامه ماه عسل موسیقی تیتراژ این برنامه دست به دست چرخید و روی شبکه های اجتماعی گذاشته شد. اسم محسن یگانه به عنوان خواننده و اسم ماه عسل کافی بود که هر کسی بخواهد این اثر را حداقل یکبار گوش کند.اما این دست به دست شدن موسیقی در همان شب اول متوقف شد و بر خلاف تیتراژهای گذشته دیگر به جز از تلویزیون و موقع یخش برنامه این موسیقی در تاکسی و از ماشین گذاری و از خانه همسایه و جای دیگر شنیده نشد. در واقع از این قطعه استقبال چندانی نشد و بین مخاطب تا این لحظه جایی باز نکرده حالا وقتی است که به سوال های روتیتر پاسخ بدهیم:احسان علیخانی و محسن یگانه چطور جدا شدند؟ چرا دوباره آشتی کردند؟

قهر به خاطر تکل
سال ۸۶ که برای اولین بار برنامه ماه عسل (پس از سه سری «جزرومد») روی آنتن شبکه سه رفت، موسیقی تیتراژ برنامه های تلویزیونی آنقدرها مهم نبود و خوانندگان تیتراژ برنامه های تلویزیونی هنوز ستاره نبودند. در همان زمان موسیقی تیتراژماه عسل آنقدر گل کرد و مورد توجه قرار گرفت که خواننده جوانش را به ستاره ان روزهای موسیقی بین عامه مردم تبدیل کرد. محسن یگانه که تا پیش از اجرای قطعه «خیالی تو» برای مردم چندان شناخته شده نبود، اسم و اهنگش سر زبانها افتاد. قطعهای که بسیاری از ما خوب به خاطر داریم: «با من غریبگی نکن، با من که درگیر توام چشماتو از من برندار، من مات تصویر توام» سال بعد هم ماه عسل با همین قطعه در تیتراژش پخش شد اما سالهای ۸۸ و ۸۹ که احسان علیخانی در ماه عسل نبود و به خاطر سلیقه مدیران از تهیه و اجرای این برنامه دور مانده بود، قرعه به ترتیب به نام مهدی یراحی و محمد علیزاده افتاد. سال که احسان علیخانی بعد از دو سال دوری، دوباره به ماه عسل برگشت، در حالی که همه انتظار داشتند بازهم خاطره خوش همکاری با محسن یگانه را تکرار کند و قطعه خاطره انگیز دیگری خلق کنند، به رغم همه اصرارهای اطرافیانش تن به این کار نداد ومهدی یغمایی (خواننده گمنام آن روزها و داور شب کوک این روزها) را به عنوان خواننده انتخاب کرد و بازهم در ساختن ستاره ای دیگر و قطعه ای ماندگار موفق شد. آنطور که می گویند و در بعضی مصاحبه های قدیمی هم به آن اشاره شده است همه این مخالفتهای علیخانی با حضور یگانه ستاره شده، به دعوایی برمی گشت. دعوایی که آنقدر که تصور می کنید پیچیده و عجیب نبوده. علیخانی و رفقایش سالهاست که با اجاره سالن و زمین، فوتبال بازی می کنند. در یکی از همین بازی ها، یک تکل سنگین روی پای یک طرف ماجرا، باعث ایگومگوهای جدی در زمین می شود. اما از انجا که محسن و احسان جوان تر و کم تجربه تر از این روزهایشان بوده اند و نمیدانستند که دنیا اینقدرها بزرگ نیست که سرو کارشان بهم نخورد، بگومگوی شفاهی به بگومگوی فیزیکی (یا همان 3-3 خورد خودمان!) کشیده می شود. ماجرایی که برای فراموشی اش نه ده سالی زمان لازم بود تا دوباره همکاری شان شکل بگیرد.

ما دوتا ستاره ایم
 اما سوال اینجاست که علیخانی و یگانه چرا آشتی کردند؟ به نظر می رسد این رابطه کاری، غیر از گذر زمان و فراموشی دو طرف، بیشتر به تغییر شیوه رفتاری علیخانی برمی گردد. علیخانی بعد از سالها سلیقه برنامه سازی و اجرا، به جایگاهی رسیده که شخصیت کاری اش را از جایگاه شخصی اش به خوبی جدا کرده است. حالا برای او «کار» از «روابط» مهم تر است. یک چشمه از این تغییر روندرازمانی شاهد بودیم که در ویژه برنامه تحویل سال ۹۵ دیدیم. در حالی که همه می دانند که سالهای سال است علیخانی و حسنی با هم رابطه کاردو به نقد طرف دیگر نکشد، در کمال ناباوری احسان علیخانی و فرزاد حسنی در برنامه علیخانی، در یک کادر قرار می گیرند، روبرو دوربین لبخند پهن میزنند و بعد از اتمام برنامه نام یکدیگر را هم نمیبرند. این یعنی همان تغییر رویه و روند علیخانی که به تازگی رو شده است. از زاویه ای دیگر، شاید بتوان گفت علیخانی چاره ای به جز آشتی با یگانه نداشته، چرا که بعد از مرحوم پاشایی و خواجه امیری که سالهای گذشته خوانندگی تیتراژرا برعهده داشتند، چه کسی میتوانست ستاره موسیقی ماه انتخاب دیگری نداشت. محسن چاووشی که به خاطر سریال شهرزاد و البومی که قرار بود عرضه کند، وقت انجام این کار را نداشت و علیخانی که قبلا دوبار با او همکاری کرده بود به خوبی از پروسه طولانی سفارش کار به چاووشی باخبر بود. با همه توضیحات در جایی که پاشایی مرحوم شده و سفارش به چاووشی ممکن نیست و خواجه امیری هم قبلااجرای تیتراژ پایانی را به عهده داشته، علیخانی سراغ گزینه سوم میرود و محسن یگانه را انتخاب می کند. منابع گاه (!) به ما گفتند این آشتی ساده تر از چیزی که تصور میشد به سرانجام رسید. یک تماس از طریق واسطه، یک قرار کاری، یک روبوسی ساده. همین و بس!

آیا انتخاب علیخانی انتخاب درستی بود؟
برنامه تلویزیونی «ماه عسل»-با همه انتقادات و تعصباتی که به آن داریم و دارند، جادوی عجیب و غیرقابل انکاری در حوزه موسیقی دارد؛ تیتراژهای این برنامه، جملگی جزو بهترین و بی نظیرترین کارهای خوانندگانش می شوند. از «محسن یگانه» بگیر که با تیتراژخوانی این برنامه شناخته شد تا مرحوم «مرتضی پاشایی» که قطعه «نگران منی» یعنی کامل ترین ثرش را برای همین برنامه خواند، همگی آثار شنیدنی ای شدند برای همه اوقات سال، حتی این قاعده در سال ۹۲ برای «فرزاد فرزین» هم کارگر افتاد و ماه عسل او بهترین تیتراژاغازین این برنامه در همه این سال هاست. همین مرور ساده تیتراژهای ماه عسل در همه سالهای گذشته کافیست تا به این سوال برسیم که آیا واقعا تیتراژ ماه عسل امسال، کار تاپی از محسن یگانه است؟ خیلی از منتقدان و حتی مخاطبان حرفهای، این قطعه را نپسندیده اند. علت اصلی هم ترانه این قطعه است. یعنی این کار دقیقا از جایی ضربه خورده است که همیشه نقطه قوت ماه عسل بوده است. ترانه «هرچی تو بخوای» چنگی به دل نمیزند، در انتقال معنا لکنت دارد و با فاصله گذاریهای فراوان، بین بخشهای مختلف ابهام ایجاد می کند. درست در همین سکتهها، موسیقی هم دچار فراز و فرودها و تغییر ریتم می شود که هر دو، برای دور کردن مخاطب از اثر هماهنگ عمل می کنند! موسیقی فارغ از سرضرب هایی که مدام تکرار میشود و ریتم مناسبی ندارد، شروع و پایانش خوب است. حتی در شروع بسیار گیراست و نوید شنیدن یک قطعه خوب را می دهد اما خیلی زود ازان فضافاصله می گیرد و با ترانهای همراه میشود که نتوانسته به یک تم یا فضاسازی مورد قبول و ماه عسل برسد (اگر ترانه، مناجات امروزی را فضاسازی می کند، تفاوت «خودت رو پایین میاری پای من که تو رو پیدا کنم، فقط همین...» را مقایسه کنید با بخش «وقتی حالت رو عوضی نمی کنم، بودن من دیگه به چه دردی می خوره...». حتی ترجیع بند هم نمی تواند صمیمیت بین بنده و خدا را تصویر کند و بیشتر به درددلهای کودکانه می ماند تا نجوا با خدا).
در واقع این شعر نمی تواند رنگی بر صفحه ذهن بکشد و دقیقا به این خاطر است که وحدت موضوع ندارد. حتی ترجیع بند این قطعه که معمولا بخش طلایی و نقطه عطف یک اثر است و به راحتی در ذهن می ماند، آنقدر بی هویت است که فراموش می شود. موسیقی هم به خاطر همراه شدن با کلام دچار همان مشکل شده است و شاید در یک کلام بتوان گفت این قطعه موسیقی آن، «آنی» را که باید، پیدا نکرده و پله ها عقب تر از «خیالی تو» می ایستد. امسال محسن یگانه تیتراژ ماه عسل را خواند تا قاعده ستاره سازی و معجزه گری موسیقی ماه عسل تغییر کند. ایاعلیخانی با این تغییر همراه است؟

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: