مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
تعداد بازدید: ۱۵۸۹
احسان علیخانی ماه عسل 95 چه مدلی است؟ شاید از همان ابتدا که احسان علیخانی در جعبه جادویی ظاهر شد، اعتماد به نفس و تسلطش بر کلام و اجرا کاملا مشهود بود
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
احسان علیخانی خودش را بازی می کند
مجله خبری لحظه نما:شاید از همان ابتدا که احسان علیخانی در جعبه جادویی ظاهر شد، اعتماد به نفس و تسلطش بر کلام و اجرا کاملا مشهود بود تا آنجا که به یاد داریم، خبری از ترس و تاثیرپذیری از استودیو و دوربین در او به چشم نمیخورد یا اگر وجود داشت، تحت کنترلش بود. جسارتش دراجرا و نوع برقراری ارتباط با مخاطب و مهمانان برنامه موجب شکل گیری دیدگاههای گوناگون و بعضا متضادی شد که مخاطب را با مجری متفاوتی روبه رو کرد که نه به اندازه مجری مطرح همزمانش، مدعی و مغرور می نمود و نه مانند غالب مجریان دیگر، قالبی و در چهارچوب برخورد می کرد؛ درواقع او با کوچک کردن وزیر سوال بردن های زیاد مهمانان برنامه کسب هویت نمی کرد، بلکه سبک و سیاق خاص خودش را داشت و بیشتر از اینکه انتقادات را برانگیخته کند، خودش را در دل بسیاری از بینندگان جای میداد. نوع گفتار و رفتار او تا حدودی خلاقانه و متعلق به خودش بود و همین موضوع، او را خیلی زود از دیگران متمایزکرد؛ البته شکل و شمایل برنامه ای که احسان با آن دیده شد، یعنی ماه عسل، نیز زمینه را برای ایفای نقشی کامل مهیا و آماده می کرد. به مرور و با ادامه برنامه و حضور دائمی اش به عنوان مجری، تسلطش در اجرای برنامه بیشتر شد و جسارت و شهامت او رنگ و بوی پختگی پیدا کرد.

حضور فردی که خودش زیاد درگیر احساساتش نمی شد و در اوج شرایط هیجانی برخی از قسمتها و شرح داستان برخی از مهمانان، مثل افراد دارای معلولیت و ناتوان، کودک سرراهی که حالا بزرگ شده و صدها موقعیت احساسی -هیجانی دیگر نیز او را از نگاه منطقی اش دورنمی کرد. شاید اگر احسان علیخانی فردی احساساتی و رومانتیک بود، این برنامه زمینه هیجانی شدن عمیق تربیننده و مهمانان را ایجاد و کم کم محبوبیتش را از دست میداد و شاید مسیرش را گم می کرد. خودش نیز به این موضوع اذعان دارد؛ چرا که وی در برنامه خندوانه از رامبد جوان پرسید: «هیچ وقت دیدی من در برنامه ماه عسل بغض کنیم؟» و این موضوع به چالشی نرم کشیده شد، او تلاش می کرد این موضوع را منتقل کند که شاید بیشترپشت دوربین درگیر مسائل و ادم ها شده است و درحقیقت تمرکزش صرفا بربارعاطفی برنامه نیست. به عقیده من انتخاب احسان علیخانی در جایگاه مجاری این برنامه، انتخابی دقیق بوده است؛ نه صرفا از جهت فنی، بلکه ازنظر مناطق گرایی که باعث می شود درکنار پرداختن به احساسات و شرایط خاص مهمانان برنامه، وجوه واقع گرایانه موضوعات و زندگی آدمها نیز دیده شود.

یکی از برنامه هایی که عملا او فرصت زیادی برای عرض اندام و ابراز خودش پیدا نکرد، حضور دختری بود که پس از یک تصادف مدت زیادی در کما بود و پسی از خروج از کما مشکلات حرکتی و گفتاری زیادی پیدا کرده بود. ثمره کمالیان که با گفتار خاص خودش و قدرتی که حتی از بین کلماتی که ساخت بیان می شدند نیزهویدا بود، احسان را دگرگون و او را به حاشیه سکوت برد در پایان آن برنامه، خودش گفت که در هیچ برنامه ای آن قدرسکوت نکرده بود. در واقع او با تمام کنترلی که برخود دارد، طبیعتا در جایگاه یک انسان دچار هیجانات خاص خود می شود، اما معمولا با تغییر زاویه دید به موضوع و صحبتهایی که گاهی بیننده انتظارش را ندارد، کنترل را در دست می گیرد. بله، کنترل خود و برنامه شاید اصلی ترین وظیفه یک مجری باشد، آن هم در برنامه ای که مدت زمان طولانی دارد، به خصوص در ماه مبارک رمضان قبل از افطار و بابیننده هایی که شاید بتوان گفت هرسالی بر تعدادشان افزوده میشود. غرور احسان علیخانی که گاهی او را تا دیده شدن به شکل یک فرد متکبر و خودرای پیش می برد در بخش هایی به او کمک کرده و این سبک شخصیتی برای برخی از بینندگان جذاب است و محبوبیتش را نیز بیشتر میکند، اما این ویژگی می تواند برای برخی دیگر ازاردهنده باشد و او را نزد عده ای نامحبوب کند؛ چون از دید برخی از بینندگان، گویا احسان با تواضع و فروتنی آشنایی زیادی ندارد. ویژگی دیگری که در این مجاری بلند قامت به چشم می آید، اتکای عجیب و فراوان به خودش است، چیزی شبیه به عقل کلی بودن؛ چون درواقع بارها شاهد این هستیم که این احساسی را به بیننده و البته مهمانان برنامه اش القا میکند که درست ترین فکرو ایده را بیان می کند و گاهی برای اثباتش رو به مهمان برنامه و همچنین دوربین توضیحات زیادی هم ارائه می کند و البته این کار را کاملا هنرمندانه انجام می دهد و از تاثیرپذیری این سبک او نمی توان چشم پوشی کرد.

 ویژگی دیگری که نیازی نیست برای مشاهده آن دقت زیادی به خرج داد صداقت خاصی است که در رفتار او دیده می شود. او خودش را ایفا میکند شاید بتوان گفت خود واقعی اش را کمتر مشاهده کردیم که تلاش کند جالب و محبوب جلوه کرده و جلب توجه خاصی کند، گویا خیالش از این موضوع راحت است. در گفتار و کردارش جلوی دوربین خود واقعی اش وجود دارد نقش بازی نمیکند، جز در مواقعی که طبیعتا ژست مجری گری اش را به رخ می کشد. و بالاخره یکی دیگر از بارزترین ویژگی های او عدم ورود به کلام عامیانه و دورازاد با است که متاسفانه این روزها در بین مجریان صداوسیما رایج و رو به افزایش است.

 او حتی مخالفتش را با نظرات مهمانان برنامه به شکلی مودبانه مطرح میکند مگر مواقعی بسیار معدود که غلبه بر هیجاناتش کمی اور ازاین دایرہ دور میکند و بیپرواترصحبت میکند، احسان معمولا از کنار حواشی برنامه نیزنمی گذرد و آنچه روی داده را به زبان میآورد که به عقیده من این رفتار ناشی از برونگرایی اوست.

ماه عسل
قطعا بازهم من در جایگاه یک روان شناسی به تحلیلی این برنامه میپردازم نه یک برنامه ساز صداوسیما یا تهیه کننده و یا منتقاد. قطعا برای تهیه هربرنامه ای زحمات زیادی کشیده می شود و برخورداری از حسن و عیب از دیدگاه فنی یا غیرفنی نیز اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین تحلیلی و بررسی بنده و ابراز معایب برنامه در جهت تخریب و نادیده گرفتن تلاش های تیم اجرایی نخواهد بود، بلکه امید دارم به دغدغه های یک روان شناسی که در بطن احساسات و هیجانات و مسائلی مردم قرار دارد نیز توجه شود.

معایب و محاسن:
 تمرکززیاد بر بار هیجانی اتفاقات و مسائل دردناک زندگی آدمها، شاید اوائل و در سالهای ابتدایی پخش برنامه با سرعت کمتری پیش می رفت اما هرچه جلوتر رفتیم داستان ها شدت وحدت بیشتری پیدا کردند. مواجه سازی های خاص مانند موردی که والدین اهداکننده قلب با شخص گیرنده مواجه میشوند و دیگر موارد مشابه با شدتهای متفاوت. شاید بهتر باشد صرفا به هیجان برنامه و جذب مخاطب بیشتر تمرکز نشود و به پیامدهای حس هیجانی در بینندگان نیز توجه شود. خوب است از خود سوالی کنیم قرار است چه پیامی به بیننده منتقل شود و یا راه این انتقال صحیح است؟

نکته بعدی توجه به موضوع زمان پخش برنامه هست زمانی که افراد روزه دار پس از تحملی ساعتها گرسنگی و تشنگی و خستگی ناشی از کار و فشار گرمای هوا و انتظار زمان افطار با حساسیت و اسیب پذیری بیشتری نسبت به زمانهای دیگر پای گیرنده می نشینند و آمادگی بیشتری برای درگیرشدن عواطفشان، احساساتی شدن و حتی انفجار هیجاناتشان دارند؛ بنابراین به ملاحظه و توجه بیشتری نیز نیاز دارند.

زندگی حاوی لذت و رنج آسودگی و دردسر و رهایی و مسئله است و قرار نیست فقط شادی را زندگی کنیم، همان طور که فقط نمی توان روز را زندگی کرد؛ چرا که بالاخره شب از راه می رسد؛ بنابراین به دنبال این نیستم که مشکلات را خط بزنیم و نبینیم بلکه دیدن و شنیدن مسائلی دیگران در زمان و مکان مناسب می تواند دو پیام ارزشمند برای ما داشته باشید یکی قدرانی و شکرگزاری و دیگری آشنایی با شیوه کنارآمدن دیگران با مسائلشبان است. قطعنا برنامه ای مانند ماه عسل می تواند بیداری قابل توجهی در خفتگان ایجاد کند، می تواند پیام عشق و وفاداری و تعهد و فداکاری، گذاشت و تحملی و قدرت را به شکلی واقعی به بیننده القا کند اما بهتر است درشکل انتقال دقت بیشتری شود تا در ماهی که قرار است عسل باشد کام بیننده آن چنان تلخ نشود که شاهد روزه اش نیز کم اثر شود و به غمی عمیق بگراید. از نکته های برجسته این برنامه می توان به تاثیر شگرفش در بیننده اشاره کرد که وقتی با آدمهای مختلف و موضوعات مختلف زندگی شان و طریقه برخوردشان با موضوع مواجه می شوند درس واقعی از دانشگاه زندگی دریافت میکنند و گاهی تلنگری زیبا و عمیقی برای کسانی است که کمی مسیر زندگی واقعی را گم کرده اند و یا کسانی که با کوچکترین مانعی دچار یاس و ناامیدی می شوند.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: