مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۸۱۸
روش های تقویت هوش هیجانی - هوش هیجانی دقیقا چیست؟ یکی از ابعاد مهم هوش هیجانی،توانایی دریافت، کنترل و ارزیابی احساسات خود و دیگران و استفاده درست از اطلاعات است
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مجله خبری لحظه نما:همه درباره آن حرف می زنند اما هوش هیجانی دقیقا چیست؟ یکی از ابعاد مهم هوش هیجانی، توانایی دریافت، کنترل و ارزیابی احساسات خود و دیگران و استفاده درست از اطلاعات است؛ مثلا شناخت هوش هیجانی به خودی خود می تواند به تنظیم و کنترل احساسات شما کمک کنید و درک احساسات دیگران نیز منجر به ایجاد همدلی و موفقیت در روابط شخصی و حرفه ای شما با انها خواهد شد. اصطلاح هوش هیجانی، نخستین بار در سال ۱۹۹۰ توسط دو روان شناس به نام های «جان دی میر» و «پیترسنالووی» مطرح شد که ادعا میکردند هوش هیجانی یک ویژگی ذاتی است؛ درحالی که سایرین مدعی بودند این ویژگی را با راهنمایی و تمرین صحیح می توان تقویت کرد. شاید همه نتوانند روان شناس مختص خودشان را داشته باشند، اما می توانند درمانگر خود باشند. همه چیز از آنجا آغاز میشود که شما به احساسات خودتان گوش فرادهید. هماهنگی با احساسات خودتان همیشه کارآسانی نیست، اما اولین و شاید مهمترین قدم، همین است.

در ادامه ۱۰ روش برای تقویت هوش هیجانی آورده شده است:

۱. جلوی خودتان را نگیرید و موضوع را عوض نکنید:
اگر احساسات ناراحت کننده ای داشته باشید، ممکن است بخواهید با متوقف کردن آن یا پرت کردن حواس خودتان، از آنها اجتناب کنید. روزی دوباریک جا بنشینید و از خودتان بپرسید: «چه حسی دارم؟» کمی زمان میبرد تا احساسات شما خودشان را نشان دهند. بدون اینکه تسلیم شوید، به خودتان کمی زمان بدهید.

۲. بلافاصله احساسات خود را قضاوت یا سانسور نکنید:
سعی نکنید قبل از فکرکردن به احساسات خود، آنها را رد کنید و نادیده شان بگیرید. احساسات سالم اغلب مانند موج بروز کرده و فروکش  می کنند، اوج می گیرند و کم رنگ می شوند. قبل از اینکه احساستان اوج بگیرد، آن را ریشه کن نکنید.

۳. ببینید آیا میتوانید بین احساسات خود و دیگر لحظاتی که حس مشابهی داشته اید، ارتباط برقرار کنید:
وقتی احساس ساخت و دشواری در وجودتان برانگیخته می شود، از خودتان بپرسید:" قبلا کی چنین حسی داشته ام؟" این کار کمک می کند بفهمید آیا حالت روحی فعلی شما بازتاب همین موقعیتی است که در آن قرار گرفته اید یا به زمانی در گذشته باز می گردد.

۴. احساسات خود را با افکارتان پیوند دهید:
وقتی چیزی احساس می کنید که ناگهان موجب  برانگیختگی شما می شود، خوب است از خودتان درباره آنچه فکر می کنید، سوال کنید. اغلب یکی از احساسات ما سایرین را نفی و تکذیب می کند. این طبیعی است. گوش کردن به احساساتتان درست مانند گوش کردن به اظهارات یک شاهد در دادگاه است. تنها با اعتراف کردن به همه شواهد موجود می توانید بهترین حکم را برای خودتان صادرکنید.

۵. به بدن خود گوش فرادهید:
وقتی پشت فرمان نشسته اید و به سمت اداره میروید، گرفتگی و آشوب در ناحیه شکم می تواند نشانه این باشد که کارتان منبع استرس شماست. به این حس ها و علت بروزشان توجه کنید؛ چرا که سیگنال هایی به سمت شما ارسال می شوند که کمک می کنند با قدرت عقل و منطق خود آنها را پردازش کنید.

۶. اگرنمیدانید چه حسی دارید، از دیگران سوال کنید:
مردم به ندرت میدانند که دیگران هم می توانند درباره احساس آنها قضاوت کنند. از کسی که شما را می شناسد و به او اعتماد دارید، سوالی کنید که چطور به نظر میرسید. پاسخی که طرف مقابل به شما می دهد، به احتمال زیاد بسیار غافلگيرکننده و روشنگر خواهد بود.

۷. با احساسات ناخودآگاه خود هماهنگ باشید:
چگونه میتوانید از احساسات ناخودآگاه خودتان مطلع شوید؟ زمانی که در آرامش به سر می برید، به افکارتان اجازه دهید در ذهنتان آزادانه پرسه بزنند و ببینید به کجا میروند. رویاها و خواب های خودتان را تجزیه و تحلیل کنید. کنار رختخواب خود یک قلم و کاغذ بگذارید و به محض بیدارشدن، خوابی را که دیده اید، یادداشت کنید. احساسات بسیار قدرتمند هستند، توجه ویژه ای  داشته باشید.

۸. از خودتان سوال کنید که امروزچه حسی دارید:
به احساس سلامت عمومی خود ازه تا ۱۰۰ نمره بدهید و این نمرات را در دفترچه ای یادداشت کنید. اگر روزی دچار غلیان احساسات شدید، یکی دو دقیقه وقت بگذارید و هر ایده یا معنایی را که فکر می کنید با این حس ارتباط دارد، روی کاغذ بیاورید.

۹. افکار و احساسات خود را بنویسید:
تحقیقات نشان می دهند افکار و احساسات شما می توانند ازنظر عمق و محتوا به شما کمک کنند. یک تمرین ساده مانند این، تنها چند ساعت در هفته وقت شما را می گیرد.

۱۰. بدانید چه زمانی کافی است:
زمانی میرسد که باید دست از نظاره کردن درونتان بردارید. بدانید چه زمانی باید تمرکزتان روی دنیای بیرون باشد. براساس مطالعات، تشویق کردن افراد به اندیشیدن درباره احساسات منفی درون می تواند موجب تقویت آنها شود. هوش هیجانی تنها قابلیت نظاره کردن درون خودتان نیست، بلکه باید در دنیای پیرامون خود نیز حضور داشته باشید.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: