مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
تعداد بازدید: ۱۰۰۷
زوج های هنری سینمای ایران - سینمای ایران هرگز از زوج های مکمل موفق خالی نبوده چهره هایی که درخشیده اند، توجه به دست آورده اند و در فضاهای متفاوت تکرار شده اند
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
یاور همیشه مومن!
مجله خبری لحظه نما:اهمیت انتخاب بازیگر برای موفق شدن یک اثر سینمایی، هرگز کمتر از فیلمنامه و کارگردانی نیست. به همین خاطر است که در هر پروژه، یک پست جداگانه برای انتخاب بازیگر در نظر گرفته میشود تا هر کاراکتر در بهترین و دقیق ترین حالت ممکن، سهم بازیگر مناسب شود. گاهی بیشتر بار فیلم روی دوش یک بازیگر است و گاهی روایت داستان به بده بستانهای بین دو بازیگر اصلی خلاصه می شود. سینمای ایران هرگز از زوج های مکمل موفق خالی نبوده است. چهره هایی که در کنار هم درخشیده اند، توجه به دست آورده اند و در فضاهای متفاوتی تکرار شده اند و حتی حضور مشترکشان، بهانه ساخته شدن یک فیلم یا سریال بوده است.

لیلا حاتمی - علی مصفا
همه چیز از فیلم داریوش مهرجویی شروع شد. درست ۲۰ سال قبل بود که «لیلا» به عنوان اولین تجربه همکاری لیلا حاتمی و علی مصفا روی پرده رفت. فیلم، برای مخاطب به شدت باورپذیر به نظر میرسید و دلیل این اتفاق شاید حس هایی بود که بین دو بازیگر اصلی فیلم شکل گرفت. حاتمی سالها بعد از این تجربه، توضیح جالبی در مورد فیلم لیلا داد: «آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقه مند کرد، بعد فیلمش را ساخت!». این زوج بعد از ازدواج در فیلم دیگری از مهرجویی (میکس) همبازی شدند و از همین جا بود که سیل پیشنهادها برای حضور همزمان در فیلم های مختلف به آنها رسید. لیلا و علی برای فرار از تبدیل شدن به کلیشه، بسیاری از این پیشنهادها را رد کردند تا به آرامش و طمانینه بیشتری به مسیر مشترک هنری ادامه بدهند. هفت سال بعد از فیلم لیلا علی مصفا اولین فیلم بلندش را با بازی همسرش ساخت. سیمای زنی در دوردست، تنها تجربه بازی حاتمی در فیلمهای مصفا نبود و این اتفاق چند سال قبل با «پله اخر» نیز تکرار شد. موفق ترین تجربه پارتنری این دو بازیگر در سینما، در سالهای اخیر رقم خورده است. اول با «چیزهایی هست که نمی دانی» و بعد با «در دنیای تو ساعت چند است؟» که با تم عاشقانه شان، هم نظر منتقدها و هم نظر مردم را جلب کرده اند. فیلمهایی که بدون حضور این زوج و بدون شیمی بین آنها هرگز به این سطح نمی رسیدند.

ترانه علیدوستی - شهاب حسینی
«یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی بی پایانه». این فراموش نشدنی ترین دیالوگ فیلم «درباره الی» بود. دیالوگی که یادگار اولین سکانس مشترک شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در سینمای ایران بود. رابطه احمد و الی در فیلم فرهادی هرگز به سرانجام نرسید اما شهاب و ترانه چند سال بعد تبدیل به بازیگران اصلی سریال موفق شهرزاد شدند. ترانه برای اولین بار در زندگی هنری اش پیشنهاد بازی در یک سریال را پذیرفت و کمی بعد اعتراف کرد که حضور شهاب حسینی در این سریال یکی از عوامل مهم پیشنهاد مثبت او بوده است. شهرزاد با استقبال زیادی روبرو شد و یک سال کاملا موفقیت آمیز را برای این دو بازیگر رقم زد اما افتخار بزرگتر، هنوز در راه بود. دو بازیگر محبوب اصغر فرهادی، در فیلم تازه او همبازی شدند و با گروه سازنده فیلم به جشنواره معتبر کن رفتند. اولین واکنش چهره های سرشناس به فیلم فرهادی، تحسین از بازی دو بازیگر و رابطه موفق انها در فیلم بود. اتفاقی که نهایت موجب شد یکی از این دو نفر، جایزه بهترین بازیگر جشنواره را به دست بیاورد. شهاب و ترانه در یک سال گذشته، مسی و نیمار بازیگری ایران بوده اند و انتظار می رود از این به بعد در آثار مشترک بیشتری دیده شوند.

مهناز افشار – محمد رضا گلزار
زهرعسل، چهارمین فیلم گلزار و ششمین بازی سینمایی مهناز افشار بود. این فیلم که شهاب حسینی و فریماه فرجامی را نیز در اختیار داشت، در گیشه انقدرها موفق نبود اما ابراهیم شیبانی را تبدیل به اولین کارگردانی کرد که زوج گلزار-افشار را برای سینمای ایران کشف کرده است. این دو کمی بعد در «۱۳ گربه روی شیروانی داغ» علی عبدالعلی زاده و «کما» همبازی شدند و آغاز حضور تجاری شان در گیشه به عنوان یک زوج با بازی در «تله» و همچنین «آتش بس» جدی شد. دو اثری که فروش فوق العاده ای داشتند و گلزار و افشار را برای مدتی تبدیل به سوژه اول رسانه ها کردند. بارها حتی کار به جایی رسید که خبر ازدواج آنها منتشر شد اما این دو چهره محبوب، تنها همکار بودند. این همکاری بعد از ۵ فیلم، به تجربه ناموفق «کلاغ پر» رسید و در روزهایی که سینما با تغییر ذائقه مواجه شده بود، افشار در یکی از گفت و گوهایش دست روی این نکته گذاشت که تصور می کند این همکاری، به پایان عمرش رسیده باشد. در ۷ سال بعدی، دیگر هیچ کس گلزار و افشار را در یک فیلم مشترک ندید. حالا گلزار تا حدودی کم کار شده بود و افشار نیز به سراغ نوع دیگری از فیلمها رفته بود و با بازیهایش مورد تحسین قرار میگرفت. سرانجام در سال ۱۳۹۴، نام آنها در کنار هم روی پوستر سریال «عشق تعطیل نیست» بیژن بیرنگ قرار گرفت. پروژه ای که موفق نبود و با اختلافات داخلی تعطیل شد. آنها یک سال قبل از این پروژه، در فیلم «دلم میخواد» بهمن فرمان آرا هم همبازی بودند. فیلمی که تیزرهایش به تازگی پخش شده اند و شاید در فهرست اکران عید فطر باشد.

حمید گودرزی - نیوشا ضیغمی
هر دو آنها در مقطعی سوپراستار سینما و بازیگران پرفروش گیشه بودند اما پارتنر هنری خاصی نداشتند تا اینکه کمدی عاشقانه قرنطینه برای مدتی این دو نفر را از بازیگران دیگر جدا کرد. گودرزی و ضیغمی این بار در تلافی به هم رسیدند. یک داستان رمانتیک دیگر با ترانه های مجید اخشابی که بیشتر از خود فیلم مورد توجه قرار گرفتند. «گناه من» همکاری بعدی زوجی بود که با سرعت زیادی تبدیل به مکمل های سینمایی شدند و با همین سرعت نیز از بازی در نقش های مهم در فیلمهای مشترک فاصله گرفتند.

حمید جبلی - ایرج طهماسب
نوروز ۹۵ بدون کلاه قرمزی، چیزی کم داشت. بعد از چند سال، خبری از عروسکهای دوست داشتنی روی آنتن نوروزی شبکه دوم سیما نبود اما زمزمه های بازگشت کلاه قرمزی و دوستان اش دوباره شنیده می شود و این می تواند بهترین خبر ممکن برای هواداران پرشمار این عروسک باشد. حمید جبلی و ایرج طهماسب، بادوامترین و کم نوسان ترین پارتنرهای سینما و تلویزیون ایران به شمار می روند. زوجی که چهار دهه است با خلاقیتهای شان مردم را سرگرم می کنند و نسخه هنری شان هنوز هم خریداران زیادی در جامعه دارد. به جز کلاه قرمزی های سینمایی و تلویزیونی، این دو نفر در سه فیلم دختر شیرینی فروش، زیردرخت هلو و رفیق بد نیز همبازی بوده اند. حمید جبلی، تحلیل ساده ای از این همکاری طولانی مدت دارد: «بچه بودیم عقل مان نمی رسید با هم کار کردیم و کم کم دیدیم چهل سال شده که همکاریم.»

پرویز پرستویی - فاطمه معتمداریا
چندین سال است که این زوج جذاب و کاریزماتیک سینمایی را در یک قاب مشترک تماشا نکرده ایم اما انچه انها در همکاریهای مشترکشان در همه این سالها ساخته اند، فراموش نشدنی به نظر می رسد. پرستویی و معتمدآریا اواخر دهه هفتاد ابتدا در مرد عوضی و بعد در شوخی و مومیایی ۳ همبازی شدند اما فیلم تاثیرگذار عزیزم من کوک نیستم با درخشش هر دو نفر، بیشتر از آثار قبلی مورد توجه قرار گرفت. آنها با سیمای زن و مرد مقتدر و لجوج، محبوبیت زیادی در سینما به دست آورده بودند اما پنجمین وآخرين همکاری شان در سینما(صد سال به این سال ها) هرگز اجازه اکران به دست نیاورد. حالا نوبت تلویزیون بود که از ظرفیت این دو نفر استفاده کند. زیر تیغ با بازی معتمدآریا و پرستویی یک بمب تلویزیونی بود که هر هفته چند میلیون نفر را پای جعبه جادو میخکوب می کرد. رسانه ملی برای تکرار این الگو، اشپزباشی را ساخت. حتی شخص ضرغامی برای جلب رضایت هر دو نفر برای بازی در اشپزباشی اقدام کرد. سریالی که هرگز در حد و اندازه های دو بازیگر اصلی اش نشد.

محسن تنابنده - احمد مهران فر
چه کسی تصور می کرد پایتخت به چنین موفقیت خارق العاده ای برسد؟ سریالی که قرار بود مثل پروژه های دیگر سیروس مقدم باشد اما ناگهان یک کشور را تحت تاثیر قرار داد. ارسطو عامل ونقی معمولی، غیرمعمولی ترین زوج این سالهای تلویزیون را ساختند و در سه نوروز متوالی و یک ماه رمضان با پایتختهای یک تا چهار روی آنتن تلویزیون رفتند. تنابنده و مهران فر بعد از پایتخت، تبدیل به مواد لازم برای ساخت سریال شدند و در شاه گوش و ابله نیز بازی کردند تا با نظر مسعود جعفری جوزانی برای بازی در فیلم سینمایی پرفروش ایران برگرانتخاب شوند. پسرخاله های علی آبادی پایتخت، قرار است به زودی با گریم های متفاوت سریال جدید سیروس مقدم، برای هشتمین بار در کنار هم جلو دوربین بروند.

محمد رضا گلزار - امین حیایی
سام و ماني دو فیلم پرفروش دهه هفتاد، بالاخره در سال ۸۲ در «کما» با هم همبازی شدند. در ان مقطع تنها ۳ سال از ورود گلزار به سینما می گذشت اما حیایی ۱۲ سال توی اکشن های دهه هفتادی، فیلمهای عاشقانه و حتی ترسناک بازی کرده بود و یک بازیگر تثبیت شده در سینمای ایران به شمار میرفت. کما یکی از درخشانترین همکاریهای این دو نفر بود. فیلمی با متن پیمان معادی که در سینما با استقبال خوبی روبه رو شد. با این وجود روند حضور همزمان انها روی پرده، با سرعت زیادی دنبال نشد. انها یک سکانس مشترک در «شام عروسی» داشتند و همان سال در «تله» سیروس الوند قرار گرفتند. گلزار و حیایی ۵ سال بعد این بار در فیلم پرحاشیه «شیش و بش» با متن خود گلزار خاطره های همکاریهای گذشته را زنده کردند. «ساخت ایران» در شبکه نمایش خانگی، مجموعه دیگری بود که گلزار و حیایی را به هم رساند.

حامد بهداد - لیلا حاتمی
اولین بار که نام این دو بازیگر به عنوان چهره های اصلی فیلم رسول صدرعاملی مطرح شد، تصور ترکیب شدن جنون همیشگی حامد بهداد با ارامش لیلا حاتمی جالب توجه به نظر می رسید. در هر شب تنهایی اما بهداد یک بازیگر کاملا کنترل شده بود. داستان رمانتیک این دو پارتنر، در شهر مشهد اتفاق افتاد و فیلم سالم و آبرومندی را خلق کرد. حامد و لیلا در کنار هم، به پروژه دیگری رفتند و در سعادت آباد مازیار میری به میانه زندگی یک زوج از طبقه متوسط شهری پرتاب شدند. این بار هم شیمی بین آنها در به تصویر کشیدن شمایل یک زندگی شلوغ و سخت، به خوبی جواب داد. بهداد و حاتمی، انتخاب های داریوش مهرجویی برای نارنجی پوش نیز بودند. در این فیلم البته سکانس های مشترک زیادی از بازی آنها وجود نداشت اما به نظر میرسید مهرجویی هم نیروی بین آنها به عنوان دو مکمل را درک کرده است. اقای کارگردان اصرار داشت که از هر دو نفر در چه خوبه برگشتی هم استفاده کند اما حاتمی این پیشنهاد را نپذیرفت تا سیر همبازی بودن اش با حامد بهداد متوقف شد. روندی که از یک زوج عاشق شروع شد، به یک زوج در حال فروپاشی رسید و سرانجام در زندگی یک زوج طلاق گرفته به پایان رسید.
جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: