مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
تعداد بازدید: ۲۰۸۷
مشخصات فنی بنز CLS550 - احساسی که شما پشت فرمان خودرو دارید، یکی از نکات مهم برای رانندگی است که بنز CLS550 این خواسته را برای شما برآورده می کند
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
سوغات کالیفرنیا
در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی، کمپانی خودروسازی
مرسدس تصمیم به ابداع کلاسی جدید با تلفیق ماهرانه کوپه و سدان گرفت تا اتاق آن پایه گذار نوع جدیدی از تقسیم بندی های معمول باشد این تلاش در سال 2004 میلادی با معرفی اتاق CLSW219 به بار نشست. بدنه ای با در موتور کشیده، پهن و خوابیده روی زمین، صندوقی شیب دار و کوتاه، درهای کناری بدون کلاف، سقف کوتاه شده، خطوط داینامیک روی بدنه، همه المانهای یک خودروی کوپه را به ذهن متبادر میسازد که با اضافه شدن دو در نتیجه اغوا کننده شده؛ به طوری که در اولین رونمایی رسمی تحسین تمامی کارشناسان را به دنبال داشت و همه این خودرو را در رده کوپه قرار دادند و تولد اولین کوپه چهاردر دنیا از اینجا شروع شد. عقیده کارشناسان بر آن بود که طراحی خودرو ۱۰ سالی از زمان خود جلوتر است و نگاه کردن به CLS اتاق قدیم در سال ۲۰۱۶ این ادعا را ثابت می کند. مرسدس پس از استقبال مشتریان از این ریسک خود خشنود شد و بازار فروش کوپه چهاردر؛ رده سنی بیشتری را پوشش داد که حالت اسپرت و تهاجمی آن نیز در این اتفاق بی تاثیر نبود. در ادامه، مرسدس با قدرت بیشتر برای نسل دوم این کوپه چهاردر دست به کار شد تا در اتاقی که خود مبتکر آن بود، یکه تازی اش را ادامه دهد؛ اما این بار رقیبان مرسدس در میدان رقابت با CLS حضور داشتند و چالش جدید را پیش روی مرسدس قرار دادند. سال ۲۰۱۲ رقیبانی چون ب ام و سری ۶ گرن کوپه و آئودی A7 نیز در کنار CLS می درخشیدند؛ گرچه پورشه از چند سال قبل چهار در اسپرت خود یعنی پانامرا را با وجود نداشتن فاکتورهای خودروهای کوپه به گود رقابت روانه کرده بود اما برند اسپرتی پورشه برای این حضور کافی بود. در نسل دوم؛ مرسدس قدم هایش را محکم تر برداشت و با تجربه نسل اول و هنر طراحان خود، نسلی تازه و زیبا را روانه چرخه تولید کرد و در مدل CLS500 موتور جدید ۸ سیلندر با دو توربورشارژ چنان قدرتمند بود که تمامی کارشناسان آن را با CLSAMG55 مقایسه می کردند و نیاز به تولید AMG پرقدرتتری محسوس بود که نتیجه آن، حضور CLS۶۳AMG به جای CLS55 بود.

مشخصات فنی بنز

طراحی خودرو
در اولین نگاه، زیبایی رنگ خودرو چشم مان را در تلالو آفتاب صبح گاهی خیره می کند. تغییر رنگ خودرو از قهوه ای سیر تا بادمجانی و قهوه ای روشن در زوایای مختلف نوری، ابهت بیشتری به این بدنه خوش رخ میدهد. در طراحی روبه رو، جلو پنجرهای بزرگ، کاپوت کشیده، دماغه برش خورده و خشمگین برای لحظه ای حس SLS را تداعی می کند؛ در حقیقت با یک ماشین اسپرت تمام عیار روبه رو خواهید شد که البته AMGPackage بودن خودرو این خشونت را مضاعف می کند
نگاهی به نیم رخ کامل این اتاق، راز ایرودینامیکی ۰.۲۶ که یک رکورد قابل توجه است را بیان می کند. وجود دو U به صورت افقی در چراغ های عصبانی این مرسدس، آن را از تمامی مدل های مرسدس متمایز می کند. در نمای عقبی، گرچه گلگیرهای باد کرده و اسپرتی، با صندوق شیبدار که از زاویه پشت تمامی سطح آن قابل رویت است دلربایی می کند، اما طراحی چراغهای عقب با واکنش منفی برخی کارشناسان روبه رو شد؛ انها معتقدند که همخوانی لازم با اصالت های مرسدس را ندارد. از سویی برخی دیگر معتقدند که هدف طراحان متفاوت کردن نمای پشت خودرو با دیگر مدل ها بوده است که البته در فیس لیفت جدید تغییری در عقب خودرو اعمال نشده؛ تغییر تنها در سپر جلو و چیدمان داخلی چراغهای جلو خلاصه شده که این نکته نشان از پختگی طراحی ان دارد که نیازی به دست کاری آن نبوده است.

فضای داخلی
هنگام ورود به فضای داخلی برخلاف ظاهر بیرونی گویی همه چیز عوض شده؛ متاسفانه هیچ نشانی از پارامترهای خودرو کوپه اسپرت به چشم نمی آید. فضایی لوکس که حجم چوب کاری آن از داشبورد S کلاس بیشتر است و تنها با اغماض می توان غربلیک فرمان و امپرهای دایره ای جدا از هم را کمی اسپرت تلقی کرد. با وجود چرم سفارشی صندلیهای جلو، غربیلک فرمان متفاوت و چند خرده کاری کوچک در آپشنهای مدل مورد آزمایش، با توقعی که از رده کوپه اسپرتی داریم، متفاوت است و گویی کوپه اسپرت بودن با دونفره شدن صندلیهای عقب به اتمام رسیده است.

این در حالی است که شما به متریال و چیدمان داخلی نمی توانید ایرادی بگیرید و از نظر علم ارگونومی شاید با اختلاف کمی از ب ام و ۶۵۰ گرن کوپه نمره کمتری بگیرد ولی نسبت به پورشه پانامرا که کلیدهای شلوغ و کنار هم سیستم تهویه ان راننده را کاملا گیج می کند، نمره بسیار بالاتری می گیرد. در میان کوپه های چهاردر، آئودی A7 اسپرت ترین؛ CLS لوکس ترين و ب ام و گرچه ساده و کمی قدیمی اما کاربردی ترین طراحی داخلی را به خود اختصاص داده است.

گرچه شاید داشتن صندلی های بزرگ همراه با ماساژور و تنظیم ۲۴ حالته از لازمه های خودروهای کوپه نباشد ولی مرسدس مشتریان خود را به گونه ای دیگر یافته که در رانندگی اسپرت به جای صندلی های ارتفاع پایین گود و لبه برجسته کناری و صفحه خشن داشبورد، ارامش و راحتی و لوکسی بیشتری را ترجیح میدهند.

یکی از نکات لذت بخش مرسدس، قرار گرفتن دکمه های تنظیم صندلی روی درها است که دسترسی مناسبی را برای راننده فراهم می کند؛ با وجود آنکه این سیستم به جهت سیم کشی به داخل درها هزینه بر است اما حقیقتا بسیار بهتر از بردن دست در پایین صندلی است که رقیبان مرسدس از این امتیاز بی بهره اند. شما اهمیت این مسئله را زمانی بیشتر درک می کنید که برای تنظیم حالت، نیازی به دور کردن بیش از حد دست خود از فرمان خودرو ندارید و دقیقا همان تنظیم را انجام می دهید که مد نظرتان است. در پایان این بخش می توان طراحی مرسدس را دلپذیر، با کیفیت، لوکس، ارگونومیک اما فاقد فاکتورهای خودروهای کوپه و اسپرت دانست.

مشخصات فنی بنز

غرش اسب قهوه ای
حرکت را با صدای دلنشین و طنین گرم ۸ سیلندر خورجینی آغاز می کنیم. صدای اگزوزها گرچه بلند و گوش نواز است اما انچه در بیرون می شنوید، به وسیله عایق کاری های خوب، بادسیبل صدای داخلی کاملا متفاوت است.

CLS550 با آنکه از لحاظ حجم ۴٫۷ لیتری و نوع موتور مشابه CLS500 است، اما از نظر برنامه ریزی کامپیوتر، کاتالیزها، سیستم اگزوز سیستم سوخت رسانی و استانداردهای تصادف و تقویت سپرها، کاملا متفاوت است. در کاتالوگ های اروپایی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر CLS500 5 ثانیه و در مجلات آمریکایی برای CLS550 صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) ۴٫۲ ثانیه ذکر شده که با اضافه کردن ۲ دهم ثانیه برای اختلاف ۹۶ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به عدد ۴٫۴ ثانیه می رسیم هنگامی که در روز آزمایش در ارتفاع ۱۴۰۰ متری تهران و کیفیت سوخت موجود در ایران به عدد ۴٫۹ ثانیه برای رسیدن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیدیم، خود گواهی بر تفاوت های CLS500 و CLS550 بود.

احساسی که شما پشت فرمان خودرو دارید، یکی از نکات مهم برای رانندگی است که CLS این خواسته را برای شما برآورده می کند. با وجود هندلینگ ۰,۹۰ جی که عددی بالا و خوب برای خودرویی اسپرت به حساب میاید، همان داستان لوکس بودن خودرو کمی از جسارت راننده میکاهد؛ اگرچه حس اسپرت بودن آن هنگام کورس گذاشتن به خوبی پانامرا توربونیست اما زمانی که نیاز به رانندگی ارام دارید کاملا شما را قانع میکند و خبری از تکان ها، خشکی و خسته کنندگی رقیبانش نیست. در رانندگی طولانی مدت و مسیرهای بین شهری نیز خوش میدرخشد. با ان که CLS500 باقدرت ۴۰۸ اسب بخاری و گشتاوری بیش از ۶۰۰ نیوتن متر که تنها در 1600rpm به دست می آید، به شما جسارت رقابت باهر خودرویی را می دهد اما CLS550 وصدای خروشان موتور آن، حس و حال دیگری دارد. توجه شما را به رکوردهایی که مجله Car And Driver در سال ۲۰۱۲ از این خودرو به ثبت رسانده است، جلب می کنیم.

صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر)، ۴٫۲ ثانیه. صفر تا صد مایل (۱۶۰ کیلومتر) در ۱۰٫۰۲. صفر تا صد و سی مایل (۲۰۹ کیلومتر) در ۱۷,۲ ثانیه، سی تا پنجاه مایل در ۳.۲ ثانیه و از همه مهمتریک چهارم مایل (۴۰۰ متر) در ۱۲,۸ ثانیه با حداکثر سرعت صد و دوازده مایل (۱۸۰ کیلومتربرساعت).

حقیقتا این اعداد برای یک خودرو دیفرانسیل عقب فاقد لانچ کنترلر؛ طول ۵ متری و وزن زیاد و این همه تجهیزات رفاهی اعدادی بسیار درخور توجه است که اگر این خودرو دودیفرانسیل، دارای لانچ کنترلر بود، اعدادی به مراتب بهتر می توانست به دست بیاورد که این مهم در شتاب های ثانویه (که نیاز به دو فاکتورهای قبلی احساس نمی شود) کاملا محسوس است. برای این که کمی بیشتر در این هیجان شریک شوید، می توانید مقایسه ای در این رکوردها بامازراتی ۴٫۷ گرن کابریو S مدل ۲۰۱۲ داشته باشیم که صفر تا ۶۰ مایل را در ۵ ثانیه، چهارصد متر را در ۱۳۶ ثانیه و صفر تا صد مایل را در ۱۲ ثانیه طی می کند که رکورد آخر ۲ ثانیه کندتر از CLS550 است و عددی بزرگ محسوب می شود. همچنین صفر تا شصت مایل برای کرراS(کانورتیبل) ۲۰۱۲ ۴۰۰ اسب بخاری ۳.۸ لیتری، ۴٫۳ ثانیه است. با برداشتن محدودیت سرعت، این خودرو به سرعت ۲۹۴ کیلومتر بر ساعت میرسد. جالب است که همین CLS550 مورد آزمایش توانست در مسابقه درگ سال ۹۴ تهران، نسبت به ب ام و 650 به رکورد بهتری در ۴۰۰ متر دست یابد.

تجربه رانندگی
به هر حال دورزدن در یک صبح خلوت جمعه با موتوری ۸ سیلندر که مجهز به ۲ توربوشارژ هم باشد، جدا از اعداد و ارقام لذت خاصی داشت که نتیجه عکس العمل فوری و قابل توجه خودرو به بازی با پدال گاز بود و با کوچکترین فشاری روی پدال گاز، در دورهایی حتی پایین تر از 2000rpm گویی ناگهان این غول گشتاور رها میشد. به گونه ای که رانندگی با ESP خاموش فقط از راننده ای حرفه ای برمی آید. شما در سرعت 100 کيلومترودنده ۳ نیز در صورت تخت گاز کردن دچار هرزگردی چرخهای عقب خواهید شد که در صورت بیش فرمانی تنها با برعکس کردن فرمان و عکس العمل سریع راننده این خودرو ۵متری قابل مهار خواهد بود و حتی رانندگی آرام هم به خاطر ارائه گشتاوربالادردورهای پایین، متفاوت و چالش برانگیز است.

این خودرو همیشه با دنده ۲ شروع به حرکت می کند تا شتاب ناگهانی باعث ایجاد استرس در مسافرها و گشتاور زیاد موجب هرزگردی چرخ ها نشود. در صورت انتخاب حالت sport این برنامه را تغییر می دهید تا با دنده یک کار را شروع کند و علاوه بر آن حساسیت پدال گاز، سرعت تعویض دنده نسبت به حالت نرمال و Comfort تغییر می کند و خودرو کاملا آماده مسابقه می شود. گرچه به گفته مالک غیر از شرایط مسابقه درگ، در کورس های خیابانی نیازی به فشردن دکمه اسپرت ندارد و تنها فشردن پدال گاز کافی است.

جدا از این حالت، کلید دیگری نیز وجود دارد که با فشردن آن می توانید علاوه بر سفت کردن و اسپرت کردن سیستم فنربندی، کاهش چند سانتی متری ارتفاع در هر ۲ محور جلو و عقب را نیز داشته باشید تا با مرکز ثقل پایین تر و کاهش حجم هوای عبوری از زیر خودرو به بهبود هندلینگ و مانور خودرو در سرعتهای بالا کمک کنید. با این حال حتی در صورتی که شما سفت کردن فنربندی را انتخاب نکنید و در همان حالات Comfort بمانید، با افزایش سرعت خودرو به صورت خودکار ارتفاع پایین می آید که در سرعتهای بالای ۲۰۰ کیلومتر به حداقل ارتفاع ممکن خواهد رسید. در صورت مواجه شدن با رمپ یا دست انداز در سرعتهای پایین می توانید چند سانتی متری به ارتفاع استاندارد خودرو اضافه کنید تا در کف آن دچار مشکل نشوید.

دسته دنده در کنار فرمان گرچه برای برخی علاقه مندان خودروهای اسپرتی جذاب نیست اما برای رانندگی شهری و پارک کردن ودورزدن با آن که نیازمند چندین بار جابه جایی حالت R به D است، بسیار راحت وخوش دست است. گیرباکس 7G ترونیک هوشمند نسل جدید مرسدس با Paddle shift پشت فرمان، با آن که سرعت تعویض رقبایش را ندارد اما در رانندگی شهری احساس آرامش بیشتری میدهد و در سرعتهای پایین آن قدر نرم تعویض دنده می کند که شما بدون نگاه به دور موتور حتی متوجه معکوس دادن ان نخواهید شد و مشکلات ضربه زدنها و سبک کردن های بی دلیل نسل های قبل گیرباکس ۷ دنده مرسدس رفع شده و سرعت تعویض دنده ها نیز بالاتر رفته است. با این حال هر راننده حرفه ای در شرایط رانندگی پراسترس و سرعتی در مسیرهای پروپیچ و خم ترجیح میدهد گیربکس ZF بام ویاگیرباکس پورشه را در اختیار داشته باشد که با بازی پدال گازهر دنده ای را در کسری از ثانیه تعویض کند. شما درمازراتی، ب ام و و پورشه پس از مدتی چنان ارتباطی با گیرباکس پیدا می کنید. که نیازی به استفاده از Paddle shift فرمان ندارید و به جای ارتباط فیزیکی، گیرباکس ارتباطی فکری با شما دارد. می توان گفت این از نقاط ضعف همه مرسدس ها در مقابل رقیبان هم کلاس خود است و به عبارتی گویی تکنولوژی گیرباکس چهار پنج سالی از تکنولوژی ب ام و و پورشه عقب تر است.

در روز آزمایش، ترمزهای CLS۵۵۰ که کالیپرهای جلوی آن لب به لبرینگ های ۱۹ اینچی ایستاده بود، واقعا عملکردی ورای انتظار داشت که با مراجعه به آمارهای مجلات معتبر دریافتیم که از ترمزهایی فوق العاده حتی نسبت به رقیبانش برخوردار است و دیسک های تهویه شونده و سوراخ داراز داغ شدن سریع ان در رانندگی های خشن جلوگیری می کرد.

در نهایت سواری، لذت رانندگی، هندلینگ، مانور، ترمزگیری، شتاب اولیه و ثانویه، دید بیرونی، ارتعاش و صدای داخلی، رانندگی در حالتهای مختلف و دیگر پارامترها در CLS نمره قبولی با میانگین بالایی می گیرد؛ اما در رقبا اختلاف نمرات خوب و ضعیف، بالا است. CLS یک خودرو کامل است که هر نوع رانندگی را جواب گو خواهد بود و این توازن از هنرمهندسان مرسدس سرچشمه می گیرد. در صورتی که برای مثال، گرچه پانامرا حس اسپرتی بیشتری از CLS برای راننده ایجاد می کند اما با وجود صندلیهای تنگ، فضای دید محدود، نوع تعویضی محکم دنده ها و شلوغی داشبورد و فنربندی خشک در مسیرهای ناهموار و طولانی شما را خسته خواهد کرد. با ان که CLS حس نرمی مرسدس S کلاس و اسپرتی بودن مازراتی را به شما نمی دهد اما مهم این است که تعادل ظریف و دقیقی ایجاد کرده است که همچون پلی، رانندگی اسپرت، آرام و لذت بخش را به هم وصل می کند؛ که در هر شرایط و هر نوع رانندگی می توان رویش حساب کرد و شما را نا امید  نخواهد کرد.

تجهیزات
اگر بخواهیم به چند آپشن مهم این خودرو اشاره کنیم، این موارد را می توان ذکر کرد: سیستم اتو پارک، سیستم ترمز تقویت شده، چراغهای جلو تمام LED هوشمند که نور خود را با شرایط جاده هماهنگ می سازد، رادارهای بغل که نقاط کور را مشخص می کنند، Lane Keeping که با کمک دوربین روی شیشه و ویبره فرمان به راننده اخطار میدهد، سنسور تشخیص خواب راننده، حجم باک اضافه، محدود کننده لغزش دیفرانسیل LSD، نورپردازی ۴حالته داخل خودرو شامل داشبورد و رودری ها، چرم سفارشی صندلی، پلاک های AMG ادیشن، شیشه های UV پروتکشن، فرمان چوب کاری شده، رینگ مرسدس متفاوت با لاستیکهای پهن ۲۸۵ در عقب و ۲۵۵ در جلو، بدنه AMG پکیج کامل، بال عقب فابریک، رنگ سفارشی بدنهف سیستم صوتی Harman Kardon، سیستم فنربندی گازی با قابلیت تنظیم ارتفاع، قابلیت تنظیم نرمی و سفتی فنربندی، شیفتر پشت فرمان، پشت سری هوشمند و فعال هنگام تصادف از عقب، تنظیم کننده برقی کمربندهای جلو، ایربگ کامل سرنشینان جلو (روبه رو، پرده ای کنار، پرده ای ساتون، زانو، لگن خاصره و ایربگ های عقب)، صندلی برقی ۲۴ حالته با مموری برای هر طرف، ماساژور، داینامیک Seat (تطبیق دهنده هوشمند کنارهای قسمت بالایی و پایینی صندلی که بسته به زاویه پیچ و سرعت، شما را در صندلی  نگه می دارد)، سیستم Voice Command، کیلس استارتر، دزدگیر سفارشی، سیستم تشخیص فشار باد تایرها به صورت ۴ گانه، سیستم Brake Hold Active و موارد دیگر که در این خودرو آپشن قفل کننده دیفرانسیل عقب برای رانندگی sport یکی از مهم ترین خصوصیات خودرو مورد ازمایش است که علاوه بر افزایش لذت رانندگی و کمک به بهبود شتاب گیری اولیه و دریافت کردن؛ در روزهای برفی نیز کمک حال راننده خواهد بود.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر خودرویی دارای محاسن و معایبی است که وابسته به نیاز مصرف کننده متفاوت خواهد بود. این مطلب گرچه با کمک کارشناسان به انجام رسیده است، اما یادمان باشد هر انتخابی در اصل یک سلیقه است

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: