مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
تعداد بازدید: ۱۴۰۰
روانشناسی حسرت خوردن: حسرت موقعیت روانی- ادراکی منفی است که شامل سرزنش کردن خود به خاطر نتایج بد، احساس غصه و یا داشتن آرزو برای بازگرداندن کاری است که در گذشته انجام شده است.
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
مجله خبری لحظه نما:آیا باید به توصیه کسانی که می گویند هیچ حسرتی در زندگی خود ندارند، عمل کرده و در لحظه زندگی کنیم؟ بدون اینکه به عقب نگاهی بیندازیم یا خودمان را قضاوت کنیم؟ یا اینکه می توانیم با تجزیه و تحلیل رفتارهای خود و عواقب آن ها درس های ارزشمندی بگیریم ؟

حسرت چیست؟
حسرت یک موقعیت روانی- ادراکی منفی است که شامل سرزنش کردن خود به خاطر نتایج بد، احساس غصه یا ازدست دادن چیزی و یا داشتن آرزو برای بازگرداندن کاری است که در گذشته انجام شده است. برای جوانان، حسرت خوردن تجربه ای دردناک است، اما می تواند احساسی سودمند نیز باشد؛ چرا که رنج ناشی از حسرت، منجر به تمرکز مجدد و دنبال کردن یک مسیر جدید و گرفتن تصمیم درست می شود. درواقع هرقدرفرد فرصت اندکی برای تغییر موقعیت داشته باشد، احتمال اینکه حسرت وی تبدیل به فکرو استرس مزمن شود و جسم و روان او را به هم بریزد، بیشتر است. مطالعات درخصوص تفاوت جنسیتی درخصوص حسرت خوردن افراد نشان میدهد، خانمها ارزش بیشتری برای روابط قائل هستند و به سختی می توانند از گذشته خود رها شوند. در این تحقیق، ۴۴ درصد خانمها تجربه عاطفی بد داشته اند و این رقم درباره اقایان ۱۹ درصد است. نتیجه به دست آمده نشان میدهد که آقایان سریع تر رابطه ازدست رفته را جبران می کنند.

آیا هرچه بیشتر زمان بگذرد، افراد بیشتر افسوس می خورند؟
براساس مطالعات انجام شده، در کوتاه مدت افراد بیشتر حسرت کارهایی را که انجام داده و اشتباهاتی را که مرتکب شده اند، می خورند، اما در بلند مدت حسرت کارهایی را که انجام نداده اند، دارند؛ مثلا فرصتی که برای دوست داشتن کسی از دست داده اند و یا آن قدر کار کرده اند که فرصت نداشته اند درکنار خانواده باشند.

آیا حسرت خوردن ارزشمند است؟
بررسی ها نشان میدهند افسوس و حسرت در نگاه اول نزد جوانان بیشتر خوشایند تلقی میشود؛ چرا که انگیزه ای می شود برای اینکه کار درست را انجام بدهند. به طرز شگفت انگیزی، حسرت پرطرفدارترین احساس منفی است که ۵ نتیجه مثبت دارد که عبارتند از: معنادادن به زندگی، پرهیز از رفتارهای منفی درآینده، کسب بینش، رسیدن به تعادل اجتماعی و بهبود قابلیت دستیابی به فرصتهای دلخواه؛ چون در گذشته حسرت ازدست دادن آنها را خورده ایم.

آیا حسرت خوردن درطولانی مدت بر سلامتی ما تاثیر میگذارد؟
زمانی که حسرت به يک دغدغه فکری بی حاصل و سرزنش کردن خودمان بدل شود و ما را از ادامه زندگی بازدارد، می تواند آثار مخربی برروح و جسم ما بگذارد؛ این الگوی منفی تکرارشونده و فکر مخرب، از ویژگی های بیماری افسردگی محسوب می شود و ممکن است ما را به اختلالات روانی نیز دچار کند. براساس تحقیقات، حسرت می تواند به استرس مزمن منتهی شود و تاثیر منفی برعملکرد هورمون ها و سیستم ایمنی بدن بگذارد و فرد نتواند درمقابل رویدادهای استرس زای زندگی ایستادگی کند. حسرت می تواند از یک طرز فکر خلاف واقعیت نشات بگیرد؛ یعنی هرقدرتجسم کردن یک نتیجه متفاوت آسانتر باشد، بیشتر احتمال دارد حسرت فرصت از دست رفته را داشته باشیم.

برای مقابله با حسرت چه باید کرد؟
۱. عملکرد آن را مهار کنید: حسرت نیز مانند تمام احساسات دیگر برای بقا عملکردی دارد و شیوه ای است که مغز ازطریق آن می گوید نگاه دیگری به  انتخاب های خودمان بیندازیم. حسرت، سیگنالی است که نشان می دهد ممکن است رفتارهای ما عواقب منفی درپی داشته باشند؛ همچنین می توان گفت حسرت، علت اصلی تصمیم گیری افراد معتاد برای ترک مواد مخدر است!

۲. اگر کاری هست که برای تغییر موقعیت می توانید انجام دهید، دست به کار شوید:
اگر خودتان را سرزنش می کنید و حسرت گذشته را دارید، بدانید که این حس می تواند تبدیل به افسردگی شود و عزت نفس شما را نابود کند؛ پس راهی برای بخشودن خودتان پیدا کرده و حسرت را رها کنید. می توانید این طور فکر کنید که اگر یکی از عزیزان شما در همین موقعیت گیر افتاده بود، برای بهترکردن حالش به او چه می گفتید. درواقع بیشتر افراد دیگران را راحت ترازخودشان می بخشند .

3. مطمئن شوید که زیاد خودتان را سرزنش نمی کنید: فکر کنید در شرایطی قرار داشتید که تصمیم گیری درست واقعا برایتان دشوار بود یا آن زمان اطلاعات محدودی داشتید. شاید در تصمیم گیری عجله کردید و تحت فشار زمانی یا داشتن چند استرس هم زمان، مجبور به تصمیم گیری شدید .

۴. موقعیت را به گونه ای مثبت بازسازی کنید: فکر کنید که زندگی یک سفراست و یادتان باشد همه اشتباه می کنند و این اشتباهات فرصتی برای آموختن درس های مهم درباره خود، طرز رفتار، ارزش ها و حساسیت های خودتان و دیگران بوده است و اینکه چگونه بتوانید بهتر از خودتان مراقبت کنید.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: