مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
تعداد بازدید: ۱۵۴۷
متین دوحنجره هم مثل خیلی از خوانندگان زیرزمینی دهه هشتاد طعم مهاجرت را چشیده و حالا بعد از مدتها دوباره به ایران برگشته تا از نو کارش را شروع کند
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
گفت و گو با محمد مهدی معارفی، مشهور به «متین دو حنجره»!
فقط من وچاووشی اینطوری میخوانیم
مجله خبری لحظه نما:از سال ۸۴ اسمش سر زبان ها افتاد. با دو استایل صدایی  متفاوت می خواند و همین هم باعث شهرتش در آن دوره شد. آهنگهایش با نام متین دو حنجره پخش میشد و بعضی ها هم فکر می کردند که او واقعا دو حنجره دارد! سبک و سیاق خواندنش چندان اصولی نیست اما با این حال طرفدارانی هم برای خود جذب کرده که البته به گفته خودش در چند سال اخیر، به دلیل سیاستگذاریهای اشتباه کاری اش درصدی از آنها ریزش کرده اند. متین هم مثل خیلی از خوانندگان زیرزمینی دهه هشتاد طعم مهاجرت را چشیده و حالا بعد از مدتها دوباره به ایران برگشته تا از نو و با راه و روش دیگری کارش را شروع کند. گفت و گوی ما اختصاص دارد به محمد مهدی معارفی؛ ملقب به متین دو حنجره.

چطور شد که اسم متین دو حنجره را برای خودت انتخاب کردی؟
من کارم را از سال ۷۹ با نوازندگی گیتار شروع کردم. سال84 اولین آهنگم بیرون آمد و اصلا خودم هم خبر نداشتم که معروف شده ام. آن موقع همه مرا به اسم متين میشناختند و جالب اینجاست که فکر می کردند من دو نفرم. یعنی فکر می کردند این آهنگها را دو نفر خوانده اند. هیچ کس نمی دانست متین صدایی بیس است یا صدای تریبل. یادم است همان موقع ها بود که برادرم اتفاقی اسمم را متین دو حنجره گذاشت و من هم از این اسم خوشم آمد. در واقع از کار سوم یا چهارم به بعدم بود که دیگر من را به این اسم شناختند.

چطور همان اول خودت خبر نداشتی که معروف شده ای؟
خیلی جالب بود. خودم آهنگهایم را در ماشینها می شنیدم ولی هیچ کس خبر نداشت که این آهنگ ها را چه کسی ساخته و خوانده. ما داشتیم یک ویدئو برای یکی از آهنگهایم می ساختیم. سی دی کارهایم دست کارگردان بود. بعدا وقتی از تنظیم کننده کارهایم داستان را پیگیری کردم فهمیدم که همان کارگردان کارهایم را پخش کرده. کارگردان هم از قصد این کار را نکرده بود. بعدها فهمیدم که یک روز داشته آهنگهایم  را گوش میداده و بچه خواهرش هم از آهنگها خوشش آمده و کارهایم را برده و در مدرسه شان پخش کرده. در واقع استارت شهرت من از همان مدرسه خورد. اما کمی بعد خود سایتها آمدند سراغ من و گفتند چون کارهایت بازخورد دارد، کارهایت را بده ما پخش کنیم. یک مدتی حتی سر اینکه کدام سایت کارم را زودتر روی صفحه اش بگذارد دعوا بود.

در یک دوره خیلی اسمت سر زبانها افتاد اما اکثر طرفدارانت از قشر کم سن و سال جامعه بودند. خودت قبول داری؟
مسلما یک چیزی که تازگی دارد بازتابهای زیادی پیدا می کند، اما این را قبول ندارم که طرفدارانم فقط افراد کم سن و سال بوده باشند.

چه شد که از ایران رفتی ؟
راستش یکسری ها من را ترساندند. دائم می گفتند که متین همه دارند در موردت  صحبت می کنند و یکی دو روحانی هم گویا در موردم حرف زده بودند. اکثر این حرفها هم به خاطر تیپ و ظاهرم بود. بعضی ها به من انگ شیطان پرستی هم زدند. چند سایت مذهبی هم مطالبی را علیه من نوشته بودند و حقیقتا من هم ترسیدم و تصمیم گرفتم از ایران بروم. وقتی هم که از ایران رفتم پیشنهادهای زیادی داشتم. شاید خیلی از خواننده هایی که از ایران رفتند و برگشتند به خاطر این بود که پیشنهادی نداشتند اما من در نهایت نتوانستم دوام بیاورم و خودم برگشتم.

چرا نتوانستی دوام بیاوری؟
به خاطر دلتنگی برای مادرم. آن موقع کمی هم کسالت داشت و اصلا دلم نمی امد پیشش نباشم. کلا آدمی هم نبودم که بخواهم از ایران بروم. مجبور شدم و واقعا ترسیده بودم که رفتم. البته این راهم بگویم هنوز رفت وامد دارم. درواقع طوری رفتار کردم که بتوانم بروم و بیایم. خودتان هم می دانید اگر انجا بخواهید بمانید و اموراتتان را بگذرانید مجبورید کنسرت بگذارید. کنسرت هم که بگذارید دیگر نمی توانید به ایران برگردید. من هم نمیخواستم آنجا بمانم و برای همین هم با اینکه با خیلی از افراد سرشناس مارکت آن ورآبی کار کردم اما هیچ کنسرتی در خارج از ایران نداشتم.

کمی درباره صدایت صحبت کنیم. چرا آنقدر به حنجره ات فشار می آوری؟ حتما می دانی که این فرم از خواندن از نظر اساتید اواز اصولی نیست. فکر نمی کنی به همین دلیل ممکن است صدایت تحلیل برود و بعد از مدتی حنجره ات بیمار شود؟
بله مسلماً فشار می آورد و فشار هم آورده. چه از لحاظ پزشکی و چه از لحاظ موسیقیایی کاری که من می کنم تقریبا غیر ممکن است. شاید هر کس دیگری چند ثانیه هم مثل من بخواند ممکن است حنجره اش آسیب ببیند و حتی خون بیاید. من  در ابتدای کارم اصلا این صدای بیس را نداشتم و نمی توانستم این طوری بخوانم. اصلا وقتی بیس می خواندم حنجره ام صدای هوا می داد.

می گویی درست است. می خوام بگویم که ما د تمام جهان خواننده های چند صدایی زیادی داریم اما چرا این دو صدایی بودن تو با بقیه فرق می کند و اینقدر اگزجره است؟
قسمت بیس صدای من خیلی خش دار است و قسمت اوج صدایم خیلی صدای چپ کوکی است. اصا صدای اوج من اصطلاحاً زنانه است. یعنی جزو پایین ترین صداهای مردانه حساب می آید. کاری که من می کنم کار غیر ممکنی است و فشار زیادی هم به حنجره ام می آید. اصلاً شما اگر دقت کنید می بینید که در کارهای اخیرم کمی رویه ام را عوض کرده ام. از قسمت بيس صدایم کمتر استفاده می کنم و قسمت اوج صدایم را هم بم تر کرده ام که فشار کمتری به حنجره ام بیاید. دارم سعی می کنم که بیشتر از سالی یکی دو کار را با قسمت بیس صدایم نخوانم. تصمیم دارم بیشتر آهنگهایم را با همان صدای او جم بخوانم.

به نظرت می توانیم صدای تو را با محسن چاووشی مقایسه کنیم؟ هر دوی شما (فارغ از هر بحث دیگری) صدایی که از حنجره تان خارج می شود نرمال به نظر نمیرسد.
فکر میکنم الان فقط من و ایشان هستیم که این طور می خوانیم. اگر بخواهیم از آن ورآبی ها هم مثال بزنم باید به سیاوش قمیشی اشاره کنم. ببین کلا به خاطر کم بودن این نوع صدا ممکن است که فکر کنیم شباهتهایی بین ما وجود داشته باشد یا احساس شود. مثلا اگر کسی به من بگوید صدای بیس تو را دوست دارم، به احتمال زیاد از صدای آقای چاووشی هم خوشش می آید.

تقریبا هم دوره هم به حساب می آیید. فکر می کنی چرا محسن چاووشی توانست موفقیت بیشتری نسبت به متین داشته باشد؟
اولا اینکه من اصلا قصد مقایسه خودم با ایشان را ندارم چون خودم هم صدای ایشان را دوست دارم و به نظرم خواننده خیلی خوبی هستند اما مسائلی مثل مهاجرت ناخواسته و... باعث شد تا از سرعت پیشرفتم کم شود. نکته بعدی اینکه محسن چاووشی با فیلم سنتوری به شهرت بیشتری رسید و بعد هم که مجوز گرفت و مسیر پیشرفتش خیلی هموارتر شد. در ایران اگر برای یک سریال یا فیلم بخوانی خیلی سریع مسیر موفقیت را طی می کنی، چنین اتفاق هایی شاید اگر برای هر خواننده ای بیفتد خیلی کارش راحت تر شود. خیلی از کسانی که هم دوره من بودند و غیر مجاز هم بودند الان فاصله زیادی با من دارند. این را هم بگویم که من یکسری مسائلی را در ابتدای کارم رعایت نکردم و الان می فهمم که باید رعایت می کردم. شاید نباید از خیلی الفاظ در کارم  استفاده می کردم. چون ان موقع خیلی سعی می کردم به سبکم پایبند باشم. شما می دانید سبک راک و متال خشن هستند و نمی شود که خیلی لطیف حرف زد. به هر جهت آن زمان سن و سال کمتری داشتم و متوجه خیلی چیزها نبودم. شاید اگر دقت بیشتری به این مسائل می کردم الان خواننده مردمی تری بودم.

بعد از چند سال دوری از ایران الان با این تفاسیر می خواهی چه کار کنی؟ مجوز بگیری؟
من فقط دو سال ایران نبودم. مالزی بودم. دبی بودم، ترکیه بود م و... در کل این طور نبوده که چند سال ایران نبوده باشم. چون در رفت وامد بودم. طبیعتا به من که راحت مجوز نمی دهند و این را خودم هم می دانم. تنها تصمیمی که دارم این است که کمی سبکم را آرام تر کنم. در تمام این سالها خیلی ها بودند که شهرتشان کمتر از من بود و الان اوضاعشان فرق کرده. اگر من هم میخواستم می توانستم مثل خیلی های دیگر کار کنم و خواننده مردمی تری باشم.

چرا این کار را نکردی؟
جوان بودم و تجربه ام کمتر بود. سر خیلی از عقایدم ماندم و شاید همین باعث شد که پیشرفتم کمتر شود. حتی یک بار اقای شهبال شب پره به بنده گفتند که خواننده اصلی گروهشان شوم، ولی با صدای بیسم نخوانم. من قبول نکردم. با کمپانی های خارجی هم صحبت کرده بودم و انها هم از صدای من خیلی خوششان آمده بود و می خواستند باهم همکاری کنیم.

با چه کمپانی های صحبت کرده بودی؟
یکی شان کمپانی سونی رومانی بود. یک کمپانی نروژی هم بود که با آنها هم وارد مذاکره شده بودم و اصلا قرارمان این بود که قرارداد ببندیم اما چون با اسپانسر خودم در دبی به مشکل خوردم نتوانستم با انها همکاری کنم. همانجا هم اولین بار بود که برگشتم ایران. یکسری از این اشتباهات سهوی باعث شد که در بازار کمرنگ تر باشم.

الان قصد گرفتن مجوز نداری و فقط می خواهی موسیقی را ادامه بدهی ؟
یک دوره ای دنبال مجوز هم رفتم اما گفتند نمی شود و حق هم داشتند. خودم هم زیاد اصرار نکردم. راستش را بخواهی خیلی هم با من خوب برخورد کردند. خودشان به من میگفتند چرا این کارها را کردی که حالا نتوانی مجوز بگیری. گفتند باقدرت صدایی که دارای اگردرست ودر چارچوب قوانین کار می کردی الان جزو ۳ خواننده اول ایران می شدی.

این حرف ها را ارشاد به تو گفت؟
بله. ولی با این وجود که خودشان هم دوست داشتند، نتوانستند کاری کنند. نیاز به کسب اجازه از یکسری مقامات بالاتر بود که گویا انها قبول نکرده بودند.

با کدام یکی از خواننده های حال حاضر مراوده داری؟
راستش الان دیگر با هیچ کدامشان رابطه ای ندارم. ولی قبلا که خارج از ایران بودم با سیاوش شمس، اقای اقبالی و شهرام کاشانی اشنا بودم. اتفاقا چند روز پیش فیلمی از شهرام کاشانی در اینترنت دیدم که خیلی ناراحتم کرد.

نمیتوانم با کت و شلوار بخوانم
فکر نمی کنی بیشترین ضربه ای که به شهرتت وارد شد به خاطر استایل، سبک لباس و مو ریشت بود؟
بله، متأسفانه از این نظر خیلی ضربه خوردم. همان موقع کلی سایت علیه من نوشتند و بعدا هم متوجه شدند که در موردم اشتباه می کردند. به نظرم اگر ما در همه چیز ادعای پیشرفت و فرهنگ می کنیم باید بدانیم که هر سبکی از موسیقی یک مدل تیپ خاص رامی طلبد، مثلا یکی مثل اقای خواجه امیری نمی تواند تیپ فشن بزند. چون به سبک موسیقی اش نمی خورد اما من که سبک موسیقی ام راک و متال است هم نمی توانم با کت و شلوار بخوانم. اگر مردم ظاهر خواننده ها را قضاوت نمی کردند خیلی خوب می شد. کاش کمی ظرفیت هایمان را بالاتر می بردیم.
جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: