مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶
تعداد بازدید: ۱۸۹۳
تمایل شدی برای خورد غذایی خاص و گاهی نامتعارف را ویار بارداری می گویند. تقریبا همه ی مادران باردار و گاهی اوقات پدران ویار بارداری را تجربه می کنند.
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز

ویار و بیزاری شدید

مجله خبری لحظه نما:آیا ذائقه غذایی شما در دوران بارداری هر روز تغییر می کند! یک روز علاقه زیادی به یک غذا دارید و روز دیگر از آن بیزار هستید! در اینجا به علل مختلف بیزاری یا ویار شدید در طول دوران بارداری می پردازیم و در ادامه به دنبال راه حل هایی برای حل مشکل هستیم.

ویار به مواد غذایی در دوران بارداری چیست؟

تمایل شدی برای خورد غذایی خاص و گاهی نامتعارف را ویار بارداری می گویند. تقریبا همه ی مادران باردار و گاهی اوقات پدران ویار بارداری را تجربه می کنند.

بیزاری شدید از مواد غذایی در دوران بارداری چیست؟

بیشتر مادران باردار حداقل از یک نوع غذا بیزار می شوند.آن ها احساس جدید ی را تجربه می کنند ، به عنوان مثال غذایی که قبلا علاقه ی زیادی به آن داشته اند را دیگر دوست ندارند .

چه چیزی باعث بروز ویار یا بیزاری از غذا در دوران بارداری می شود؟

مجله خبری لحظه نما:هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شوند ، در بروز ویار یا بیزاری از غذایی خاص ، نقش بسیار مهمی ایفا می کند . به خصوص در ابتدا دوران بارداری، زمانی که بدن از این هورمون ها اشباع می شود و تا زمانی که در بدن ترشح می شوند، این تغییرات نیز وجود دارند. اما ممکن است این حقیقت نیز وجود داشته باشد که بدن مادر باردار به صورتی واکنش نشان دهد که اگر به آن غذا نیاز داشته باشد، تمایل بیشتری برای خوردن آن داشته باشد و اگر آن غذا برای بدن او مضر باشد تمایلی به خوردن آن نشان نمی دهد این تئوری زمانی که مادر به دو نوشیدنی، الکل و حاوی قهوه علاقه ای نشان نمی دهد به حقیقت نزدیک تر می شود اما این تئوری که چرا مادر در دوران بارداری به صورت ناگهانی از استشمام بوی مواد غذایی سالم مانند سالاد یا سوپ جو دوسر که بدن به آن ها نیاز دارد و مادر نیز قبلا به آن ها علاقه داشته ولی اکنون از آن بیزار است را توجیه نمی کند. تئوری دیگر نیز وجود دارد، بر این اساس که انسان از زنجیره غذایی اصلی ، که بدن نمی تواند برای مدت طولانی علائم داخلی آن ها را به درستی تفسیر کند فاصله می گیرد. بله بدن شما می داند به ویتامین c و کلسیم نیاز دارد، ولی در این روز ها به دلیل ویار ذائقه بدن تغییر کرده و به جای مصرف یک لیوان شیر یا طالبی به مصرف نوشیدنی های چاق کننده روی می آورد.

نکاتی که باید بدانید؛

شما نمی توانید همیشه با این علائم مقابله کنید، بنابراین سعی کنید با ویار یا بیزاری از مواد غذایی برخورد منطقی داشته باشید. بخاطر داشته باشید که این علائم تا ماه چهارم بارداری کمتر شده یا از بین می روند. اگر علائم شما کم نشد ممکن است شما کم بود عاطفی داشته باشید و باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشید در این صورت با همسر خود صحبت کنید، اگر واقعا ویار شما چیزی فراتر از (تی ال سی) باشد، همسرتان می تواند با توجه بیشتر به شما یا در آغوش گرفتن شما، به حل مشکل کمک کند.

برای کم شدن علائم ویار چه کاری می توانید انجام دهید؟

سعی کنید کار غیر منطقی و دور از عقل انجام ندهید زیرا ویار می تواند تاثیر منفی روی جذب مواد مغذی داشته باشد. حتی این علائم کم شد یا از بین رفت باز هم به رژیم غذایی خود توجه کنید به عنوان مثال شکلات کمتری بخورید یا به جای خوردن یک سینی کیک شکلاتی یک لیوان شیر کاکائو کم چرب بنوشید.

زمانی که ویار شما بیشتر شد، موقعیت خود را تغییر داده و هواس خود را پرت کنید، پیاده روی یا حرکات نرمشی انجام دهید. حتی خواندن کتاب یا صحبت کردن با یک دوست می تواند حواس شما را از شیرینی های خوشمزه ای که ذائقی شما را تحریک می کند، پرت کند .

هر از چند گاهی بر اساس ویار خود هر چیزی که دوست دارید بخورید(به غیر از الکل) و بقیه روز را تغذیه مناسبی داشته باشید.

در صورتی که شما به مواد عجیب و غیر خوراکی مانند خاک رس ، خاکستر یا پودر رختشویی ویار داشته باشید ، باید با پزشک خود تماس بگیرید. به این ویار ( پیکا ) می گویند که معمولا در اثر کمبود مواد مغذی بخصوص آهن بروز می کند.

برای بهبود مشکل بیزاری از غذا چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

اگر بیزاری از مواد غذایی در طول دوران بارداری باعث محدودیت در دریافت مواد مغذی می شود به دنبال مواد مغذی دیگری باشید که بتوانند جایگزین این غذاها شوند . همچنین با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است پزشک بتواند داروی جدیدی که مورد تأیید ( اف دی ای ) نیز می باشد و می تواند علائم تهوع در ابتدای بارداری را بهبود بخشد به شما معرفی کند.

ویار پیکا

پیکا به منی ویار خوردن مواد غیر خوراکی است، یعنی فرد تمایل زیادی برای خوردن موادی دارد که یا ارزش غذایی بسیار کمی دارند یا اصلا ارزش غذایی ندارند. بیشتر مادران بارداری که به خوردن مواد فاقد ارزش غذایی تمایل و علاقه نشان می دهند، موادی از قبیل خاک یا گچ می خورند. پیکا واژه ای لاتین به معنی کلاغ زاغ است، زیرا این پرنده اغلب اوقات چیزی نمی خورد و اگر چیزی بخورد، فاقد ارزش غذایی است. این مسئله ثابت شده که اکثر مادران باردار تمایل بیشتری برای خوردن مواد غذایی خاص مانند خیارشور و بستنی پیدا می کنند.

تمایل برای خوردن مواد غیر خوراکی، در بین کودکان شیوع بیشتری دارد. تقریبا بین 25 تا 30 درصد کودکان درگیر این مشکل هستند. درصد کودکان مبتلا به این مشکل بیشتر از مادران باردار است.

عامل بروز ویار پیکا در دوران بارداری

در حال حاضر دلیل اصلی تمایل مادر باردار برای خوردن این مواد به درستی مشخص نشده و علت مشخصی وجود ندارد؛گرچه بر اساس آنچه در مجله آمریکایی دیاتیتیک منتشر شده، این اقدام وجود دارد که ویار پیکا با کمبود آهن بدن ارتباط مستقیم وجود داشته باشد. براساس برخی نظریه ها با ویار پیکا بدن نمی تواند با خوردن غذای معمولی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم را جبران کند.

گاهی اوقات این ویار با بیماری های جدی جسمی و ذهنی در ارتباط است.

بارداری معمولی و ویار پیکا

خاک، خاک رس یا حتی پودر رخت شویی شایع ترین موادی هستند که در ویار پیکا خورده می شوند.

مواد دیگری که در ویار پیکا خورده می شوند:

کبریت سوخته

سنگ زغال چوب

گلوله های نفتالین

یخ

نشاسته ذرت

خمیر دندان

صابون

شن

کچ

پودر قهوه

جوش شیرین

خاکستر سیگار

آیا این ویار برای جنین خطرناک است؟

خوردن مواد غیر خوراکی به طور حتم سلامتی شما و جنین را تهدید می کند. ممکن است خوردن مواد غیر خوراکی که ارزش غذایی ندارند مانع جذب مواد مغذی شوند، که همین امر باعث فقر غذایی می شود به دلیل این که ممکن است این مواد حاوی انگل یا مواد سمی باشند ویار (پی کا) همیشه نگران کننده است.

چگونگی مقابله با ویار (پیکا)

وحشت نکنید؛ این اتفاق می افتد و غیر طبیعی نیست. مهم ترین کاری که باید انجام دهید آگاه کردن پزشک یا مامای خود از این موضوع است تا او به طور کامل خطرات خاص ناشی از این ویار را به شما متذکر شود.

پیشنهادات زیر به شما کمک می کند تا راحت تر با ویار( پیکا) کنار بیاید.

پزشک خود را در جریان گذاشته و پیشینه سلامت خود را مرور کنید.

میزان آهن، ویتامین ها و مواد معدنی که مصرف می کنید مورد بررسی قرار دهید.

به یاد داشته باشید، می توانید برای کم کردن ویار از مواد غذایی مانند آدامس بدون قند استفاده کنید.

یکی از دوستان خود را از وجود این مشکل با خبر کنید در این صورت او به شما کمک می کند، مواد غیر خوراکی نخرید.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال
سبک زندگی
کودک وبانوان
گردشگری
فناوری اطلاعات
سلامت
آشپزی
چهره ها
دکوراسیون
رازهای موفقیت
سرگرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: