مجله خبری لحظه نما| اخبار روز، آشپزی، دکوراسیون، سبک زندگی
کد خبر: ۲۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
تعداد بازدید: ۷۳۶
سیارۀ «Kepler-90i» نیز مانند زمین، سومین سیاره‌ای است که در مداری به دور ستارۀ مرکزی خود می‌چرخد با این تفاوت که بسیار نزدیکتر به این ستاره است.
فروش اسید فسفریک
هیولاهای مرموز
نرخ ارز
یورو نیوز:دانشمندان موفق به کشف منظومه‌ای دور افتاده شبیه به منظومۀ شمسی شدند. در مرکز این منظومۀ دور افتاده ستاره‌ای به نام «Kepler-90» قرار دارد و هشت سیاره نیز به دور آن می‌چرخند.

ستارۀ «Kepler-90» در فاصلۀ ٢٥٤٥ سال نوری از زمین است. دانشمندان پیش از این توانسته بودند هفت سیارۀ این منظومه را شناسایی کنند و درنهایت روز پنجشنبه مهندسان ناسا و گوگل از کشف سیارۀ هشتم این منظومه شمسی خبر دادند. این سیارۀ جدید که «Kepler-90i» نام گرفته، حدود ٣٠ درصد بزرگتر از سیارۀ زمین است.

کشف منظومه ای شبیه به منظومه شمسی

سیارۀ «Kepler-90i» نیز مانند زمین، سومین سیاره‌ای است که در مداری به دور ستارۀ مرکزی خود می‌چرخد با این تفاوت که بسیار نزدیکتر به این ستاره است، هر یک دور آن ١٤ روز طول می‌کشد و دما در سطح آن ٤٢٧ درجه سانتیگراد است. در واقع تمام هشت سیاره‌ای که به دور ستاره «Kepler-90» می‌چرخند، فاصله‌ای نزدیکتر از فاصلۀ زمین به خورشید دارند.
سیارۀ دیگری به نام «Kepler-90h» نیز در این منظومه دیده می‌شود که همان فاصله‌ای را با «Kepler-90» دارد که زمین با خورشید.

کشف منظومه ای شبیه به منظومه شمسی

این اولین بار است که منظومه ای با ساختاری مانند منظومۀ خورشیدی و با تعداد سیاراتی شبیه به منظومۀ خورشیدی کشف می‌شود و نکته جالب‌تر اینکه این کشف توسط «دستگاه یادگیرندۀ گوگل» انجام شده است و نه انسان.

دستگاه یادگیرندۀ گوگل، ساختاری شبیه به مغز انسان دارد و می‌تواند اطلاعات را دریافت و طبقه بندی کند و سپس به یادگیری آنها بپردازد. به زبانی دیگر این دستگاه هوش مصنوعی است که می تواند نورهای متمایز سیاره ها را زمانی که از برابر ستاره ها عبور می کنند، رصد کند.

گوگل از داده‌های جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر که به شکارچی سیارات ناسا مشهور است، برای توسعۀ برنامۀ دستگاه یادگیرندۀ خود استفاده کرد.

این دستگاه بر آن دسته از سیگنال‌های سیاره‌ای متمرکز شد که آنقدر ضعیف و متعدد هستند که بررسی آنها توسط انسان زمان بسیار زیادی می‌برد. این دستگاه توانست ٣٥ هزار سیگنال ضعیف تلسکوپ فضایی کپلر را اسکن کند. تا کنون به کمک این تکنولوژی بیش از این ٢٥٠٠ سیاره فراخورشیدی کشف شده‌اند.

جدیدترین روش جوانسازی واژینال